Hoogtepunten van de WJD@Home

Door: Katholiekleven.nl woensdag 01 februari 2023

Foto: Ramon Mangold

De WJD'ers kwamen dit weekend letterlijk en figuurlijk in beweging

Op zondag tijdens WJD@Home vierden de jongeren samen met parochianen van Ameland de eucharistie in de Sint-Clemenskerk. Bisschop Van den Hout was hoofdcelebrant en verzorgde de homilie. In de middag werd een College Tour gehouden, waarbij bisschop Mutsaerts vragen beantwoordde en met de jongeren in gesprek ging.

Jongeren stellen vragen als: Wie is voor u een bijzondere heilige? Wat is de betekenis van het staan en zitten en knielen in de mis? Waarvan heeft u er het meest: rozenkransen of bijbels? Ook vragen ze wat de belangrijkste gave van de Geest is. “Een belangrijke gave vind ik de gave van wijsheid en verstand”, antwoordt Mgr. Mutsaerts en hij zal later in het gesprek nog verder ingaan op geloof en ratio en daarbij ook verwijzen naar de encycliek ‘Fides et ratio’ die paus Johannes Paulus II daarover schreef. “De Kerk heeft bijbelse en historische argumenten en rationele argumenten”, zegt hij. Zie hiervoor ook het bericht op katholiekleven.nl.

Tijdens de College Tour beantwoordde bisschop Mutsaerts vragen en ging met de jongeren in gesprek. (Foto: Ramon Mangold)

In de middag komen de jongeren nog eenmaal samen in de kerk voor de afsluiting met gebed. De laatste liederen klinken en in het bijzonder wordt ook het WJD-lied van Lissabon gezongen. De jongeren komen één voor één naar voren, waar ze persoonlijk de zegen ontvangen van een van de bisschoppen. Na de groepsfoto, die wordt gemaakt voor de kerk, wandelt de groep de vijftien minuten naar de boot om de oversteek te maken. Op het vasteland wachten de bussen die de jongeren weer naar de opstapplekken in de bisdommen brengen en familie die de jongeren ophaalt.

Jongeren ontvangen persoonlijk de zegen van een van de bisschoppen. (Foto: Ramon Mangold)

Een Avond van Barmhartigheid is een vast onderdeel de WJD en dus ook van de WJD@Home op Ameland. Veel jongeren gaven vooraf aan het als een hoogtepunt van de WJD@Home te zien. Quido komt uit het bisdom Rotterdam. Hij vertelt wat de Avond van Barmhartigheid voor hem betekent. Tijdens een Avond van Barmhartigheid is er aanbidding van het Allerheiligste, waarvoor het heilig Sacrament plechtig in een monstrans wordt geplaatst. Ook is er gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen.

De WJD@Home op Ameland gingen over in beweging komen. “We zijn hier naartoe gekomen, omdat we broeders en zusters zijn met het geloof in ons hart”, zei bisschop Van den Hende daarover tijdens de mis op zaterdag 29 januari. “Mogen we dit weekend onze beweging met het evangelie versterken.” De WJD'ers kwamen dit weekend letterlijk en figuurlijk in beweging. Bekijk de video.