Netwerk van liefde

Honderden tieners en jongeren actief voor DiaconAction

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 15 december 2021

Meedoen met DiaconAction kan in november én december

In de maand november en begin december zijn honderden tieners en jongeren bezig geweest met de diaconale actie DiaconAction. Bij deze jaarlijks terugkerende actie zetten ze zich in om iets te betekenen voor een naaste in hun omgeving. Parochies in het bisdom kunnen meedoen met tienergroepen, jongerengroepen, een M25-groepen, jongerenkoren, vormelingen, misdienaars en acolieten.

Door de coronamaatregelen is het nu niet mogelijk om met een groep jongeren een activiteit te organiseren in een verzorgingshuis of een verpleeghuis. Daarom hebben de groepen tieners en jongeren andere manieren gezocht om actief te zijn. Er werden kerstkaarten gekleurd en verstuurd aan kinderen in ziekenhuizen in de regio, kaarten gemaakt voor verzorgingshuizen en kerstkaarten die via het bezoekwerk van de parochie worden bezorgd bij kwetsbare ouderen. Vormelingen maakten kerststukjes voor parochianen die met Kerstmis een extra lichtje kunnen gebruiken. En jongeren van een Rock Solid-groep hielpen mee met het thuisbezorgen van de kerstwens van de parochie met daarbij ook het kerstnummer van Tussenbeide.

Onder de 450 tieners en jongeren waren ook jongeren in Delft. Zij hielden in het weekend van 20 en 21 november een extra inzameling voor de Voedselbank Delft. In Schipluiden werd op 20 november tijdens een Rock Solid bijeenkomst een ‘Blikkenactie’ gehouden. Aan het eind van de middag gingen jongeren langs de deuren om mensen te vragen om blikken of andere houdbare producten voor de Voedselbank.

In Brielle vulden jongeren schoenendozen voor het goede doel.

In Brielle waren jongeren actief in de parochie HH. Nicolaas Pieck en Gezellen om schoenendozen te vullen voor het goede doel. Het hele jaar door werden al spullen gemaakt en verzameld in de parochie. Haak- en breigroep ‘Vlijt-voor-barmhartigheid’ maakte mutsen, wanten, knikkerzakjes, tasjes en etuis en er werden speeltjes en spulletjes ingezameld. De hoeveelheid spullen in het parochiehuis groeide gestaag en werd door vrijwilligers op de zolder gesorteerd.

Tijdens DiaconAction heeft de jongerengroep van de parochie samen met andere vrijwilligers de schoenendozen beplakt en gevuld. “Er werd hard en serieus gewerkt om alle dozen zo goed en verzorgd mogelijk te maken. Het was gezellig om dit met elkaar te doen”, vertellen ze na afloop. “We hebben na afloop de zolder weer netjes opgeruimd. Moe maar voldaan keerden we naar huis, omdat we weten dat er ruim tachtig kinderen blij gemaakt zullen worden met een schoenendoos.”

• Meedoen met DiaconAction kan nog de hele maand december. Groepen kunnen zich aanmelden bij het bisdom via jong@bisdomrotterdam.nl. Het bisdom heeft een klein presentje voor groepen die meedoen met DiaconAction. Dat kan ook nog worden toegestuurd aan groepen die hun actie al hebben gedaan en die nog niet hebben doorgegeven aan het bisdom.