Algemeen nieuws

Actie Kerkbalans vraagt uw mening in online onderzoek

Door: Rkkerk.nl dinsdag 22 november 2022

Foto: Michaƫl Terlouw voor Actie Kerkbalans

Al bijna 3.000 mensen vulden de vragenlijst in

Vanuit parochies en protestantse gemeentes zetten mensen zich op verschillende manieren in om problemen aan te pakken en kwetsbare groepen binnen en buiten de kerk bij te staan. Actie Kerkbalans vraagt kerkgangers: Wat merken en verwachten zij hiervan? Ervaren zij zelf steun vanuit de kerk? En in hoeverre zijn zij bereid kerken (nog of juist) financieel te steunen in tijden van nood?

Het onderzoek wordt namens Actie Kerkbalans uitgevoerd door onderzoeksbureau Citisens. De vragenlijst werd uitgezet op 31 oktober en is inmiddels door bijna 3.000 mensen ingevuld. Meedoen kan nog tot vrijdag 25 november via www.gevenaandekerk.nl

In de vragenlijst wordt kerkgangers gevraagd wat zij van de kerk verwachten in verschillende crises en ook hoe zij dit in hun lokale parochie of gemeente terugzien. Ook kerken zelf worden getroffen door gevolgen van de crisis en is het de komende periode een extra uitdaging om de helpende rol juist nu op te pakken. De vragenlijst gaat daarom ook in op de vraag in hoeverre kerkgangers bereid zijn hun plaatselijke parochie of gemeente juist in tijden van crisis financieel te steunen.

Aansluitend hierop komt in het onderzoek ook de jaarlijkse Actie Kerkbalans zelf aan bod. Met de Actie Kerkbalans worden kerkleden jaarlijks om een financiƫle bijdrage gevraagd voor de eigen parochie of gemeente. De kerk krijgt geen subsidie en daarom zijn deze inkomsten nodig om het kerk-zijn invulling te geven. In het onderzoek wordt kerkgangers gevraagd wat zij van Actie Kerkbalans vinden en waarom ze de actie al dan niet financieel steunen. Dit geeft deelnemende parochies en gemeenten inzicht in hoe de actie leeft onder hun leden.

Actie Kerkbalans wordt gehouden door deze vier kerkgenootschappen in Nederland: de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk, de Oud-Katholieke Kerk en de Evangelische Broedergemeente. Voor meer informatie over Kerkbalans: