Algemeen nieuws

Bijzondere jubilea in het bisdom Rotterdam in 2019

Door: Bisdom Rotterdam maandag 14 januari 2019

Foto: Ramon Mangold

Van 12,5 jaar bisschop, priester, diaken of pastoraal werk(ster) tot 65 jaar priester

In 2019 vieren verschillende priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers in het bisdom Rotterdam een jubileum. Er zijn in totaal 25 jubilea in 2019. Ook Mgr. Van den Hende heeft een jubileum. Dit jaar is het 12,5 jaar geleden dat hij in Breda de bisschopswijding ontving door handoplegging en gebed van de bisschoppen Muskens, Ernst en Eijk. Emeritus-bisschop Van Luyn heeft dit jaar een dubbeljubileum. Hij is 55 jaar priester en 25 jaar bisschop.

De jubilea, die worden vermeld op de bisdomwebsite, beginnen vanaf 12,5 jaar diaken of priester en ook pastoraal werk(st)er. Daarna lopen ze op tot maar liefst 65 jaar priester: J.G.M. Velthuyse (priesterwijding op 12 juni 1954) en A.J.M. van Baalen (priesterwijding op 29 juni 1954).

Het zilveren jubileum van Mgr. Van Luyn wordt op 10 februari gevierd met een eucharistieviering uit dankbaarheid in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. In deze kerk werd Mgr. Van Luyn 25 jaar geleden tot bisschop gewijd. De emeritus-bisschop zal hoofdcelebrant zijn in de viering die begint om 11.00 uur. Aansluitend aan de viering, omstreeks 12.30 uur, is er gelegenheid om Mgr. Van Luyn te feliciteren met zijn jubileum tijdens een receptie. Deze vindt plaats in de parochiezaal en de plebanie.