Algemeen nieuws

Bisdom maakt geloofsboekje over de doop, het vormsel en de eucharistie

Door: Bisdom Rotterdam maandag 13 december 2021

Start van een serie geloofsboekjes over de zeven sacramenten

In een reeks geloofsboekjes die verschijnt bij het bisdom wordt de betekenis van de zeven sacramenten uitgelegd. Het eerste geloofsboekje over de doop, het vormsel en de eucharistie is nu verspreid naar parochies met het kerstnummer van Tussenbeide. De doop, het vormsel en de eucharistie zijn de zogeheten ‘initiatiesacramenten’ die de grondslag leggen voor het christelijk leven. “Door het ontvangen van de sacramenten verandert je levensweg in een geloofsweg”, zegt het boekje.

In het boekje wordt telkens in drie korte hoofdstukjes verteld: Wat betekent dit sacrament? Wat zegt de Bijbel erover? Hoe gaat het in de liturgie? De teksten worden afgewisseld met inspirerende citaten uit de Bijbel of andere bronnen. Bijvoorbeeld uit de Catechismus: “Het geloof dat voor het doopsel vereist wordt, is niet een volmaakt en rijp geloof, maar een beginnend geloof dat geroepen is zich te ontwikkelen.”

De geloofsboekjes worden verspreid vanwege het diocesane Jaar van de Sacramenten. “Wij moeten ons als gemeenschap en persoonlijk goed blijven toerusten en verdiepen”, zei bisschop Van den Hende bij de start van dit themajaar op 17 oktober. Die persoonlijke en gezamenlijke toerusting en verdieping zijn de reden om themajaren te houden in het bisdom, zoals onder meer het Jaar van de Roepingen, het Jaar van het Woord van God en het Jaar van de Daden van Liefde.

Het Jaar van de Sacramenten duurt tot 9 juli 2022. Het loopt daarmee voor een groot deel parallel aan de diocesane fase van de synode over de “Synodale Kerk”. Het organiseren van bijeenkomsten is momenteel lastig door de besmettingscijfers die in het najaar hoog opliepen. Het geloofsboekje, dat wordt bezorgd met Tussenbeide, kan echter thuis worden gelezen.

Het geloofsboekje kan vanuit de parochie worden uitgereikt aan mensen die zich voorbereiden op het ontvangen van de sacramenten. De uitleg over de liturgie is heel praktisch. De hoofdstukjes over de betekenis kunnen leiden tot een verder geloofsgesprek. De passages over de Bijbel nodigen uit om daarin verder te lezen.

In 2022 verschijnen nog twee geloofsboekjes: een boekje over het huwelijk en de wijding, en een boekje over de ziekenzalving en het sacrament van boete en verzoening.