Algemeen nieuws

Bisdom maakt geloofsboekje over de ziekenzalving en het sacrament van boete en verzoening

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 05 april 2022

Tweede geloofsboekje in een serie over de zeven sacramenten

In een reeks geloofsboekjes die verschijnt bij het bisdom wordt de betekenis van de zeven sacramenten uitgelegd. Binnenkort wordt het geloofsboekje over de ziekenzalving en het sacrament van boete en verzoening verspreid naar parochies. Dat gebeurt met het paasnummer van Tussenbeide. De ziekenzalving en het sacrament van boete en verzoening zijn de zogeheten ‘sacramenten van genezing’.

In het boekje wordt telkens in drie korte hoofdstukjes verteld: Wat betekent dit sacrament? Wat zegt de Bijbel erover? Hoe gaat het in de liturgie? De teksten worden afgewisseld met inspirerende citaten uit de Bijbel of andere bronnen. Bijvoorbeeld uit het evangelie volgens Matteüs: “Komt allen tot Mij, die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal u rust en verlichting schenken” (Matteüs 11, 28).

“Krachtens zijn belofte, eens aan zijn leerlingen gedaan, mogen we geloven dat de Heer in het sacrament van boete en verzoening daadwerkelijk bij ons komt om onze zonden te vergeven, en dat Hij in het sacrament van de ziekenzalving verlichting schenkt als we ziek zijn”, schrijft bisschop Van den Hende in Tussenbeide. En hij roept op: “Wacht niet te lang en stel het niet uit.”

Die oproep geldt zowel het sacrament van boete en verzoening als de ziekenzalving: “Als je ziek bent, is het sacrament van de ziekenzalving een teken van Gods liefde in woord en gebaar. In de gemeenschap van de Kerk is deze gave van de Heer een steun en troost en belangrijk om tijdig te ontvangen. Door handoplegging en gebed en door de zalving met ziekenolie door de priester is de Heer in ziekte en lijden nabij en schenkt Hij kracht en sterkte.”

De geloofsboekjes worden verspreid vanwege het diocesane Jaar van de Sacramenten. Eerder verscheen al het geloofsboekje over de doop, het vormsel en de eucharistie. De geloofsboekjes kunnen in de parochies worden uitgereikt aan mensen die zich voorbereiden op het ontvangen van de sacramenten. De uitleg over de liturgie is heel praktisch. De hoofdstukjes over de betekenis kunnen leiden tot een verder geloofsgesprek. De passages over de Bijbel nodigen uit om daarin verder te lezen.

In 2022 verschijnt nog het derde geloofsboekje. Dat gaat over het sacrament van het huwelijk en over de wijding.