Algemeen nieuws

Bisdomreeks van geloofsboekjes over de sacramenten compleet

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 13 juli 2022

Parochies ontvangen exemplaren voor verdere verspreiding in de geloofsgemeenschappen

In de reeks geloofsboekjes die het bisdom heeft gemaakt wordt de betekenis van de zeven sacramenten uitgelegd. Bij het zomernummer van Tussenbeide verscheen het derde en laatste boekje in de reeks. Dit gaat over het sacrament van het huwelijk en het sacrament van de wijding. Dit zijn de zogeheten ‘sacramenten ten dienste van de gemeenschap’.

In het boekje wordt in drie korte hoofdstukjes verteld: Wat betekent dit sacrament? Wat zegt de Bijbel erover? Hoe gaat het in de liturgie? De teksten worden afgewisseld met inspirerende citaten uit de Bijbel of andere bronnen. Bijvoorbeeld uit de trouwbelofte: “Ik beloof je trouw te blijven in goede en kwade dagen, in armoede en rijkdom, in ziekte en gezondheid. Ik wil je liefhebben en waarderen al de dagen van ons leven.”

Over het huwelijk zegt het geloofsboekje: “Het huwelijk wordt een ‘verbond’ genoemd. Verbond heeft in de Bijbel te maken met de band van liefde en trouw die God met zijn volk aangaat, voor altijd (Jesaja 54, 10; Ezechiël 37, 26-27). Op grond van hun jawoord zijn man en vrouw geroepen om als gehuwden een levenslange wederzijdse band aan te gaan. In de trouwbelofte wordt gezegd: ‘al de dagen van ons leven.’ De liefde en trouw in het huwelijk zijn beeld van de liefde van God voor zijn volk (verbond).”

Ook over het sacrament van de wijding wordt verteld: Wat betekent dit sacrament? Wat zegt de Bijbel erover? Hoe gaat het in de liturgie?

De geloofsboekjes zijn gemaakt vanwege het diocesane Jaar van de Sacramenten. Ze werden verspreid als bijlage bij de laatste drie nummers van Tussenbeide. Nu de gehele serie van drie boekjes compleet is, ontvangen parochiesecretariaten exemplaren voor verdere verspreiding naar de geloofsgemeenschappen.

De geloofsboekjes kunnen in de parochies worden uitgereikt aan mensen die zich voorbereiden op het ontvangen van de sacramenten. De uitleg over de liturgie is heel praktisch. De hoofdstukjes over de betekenis kunnen leiden tot een verder geloofsgesprek. De passages over de Bijbel nodigen uit om daarin verder te lezen.