Algemeen nieuws

Bisschop en medewerkers spreken over Jaar van Gebed

Door: Bisdom maandag 22 januari 2018

Tijdens de bijeenkomst baden de bisschop, staf en medewerkers de vespers in de kapel van Bovendonk in Hoeven.

Gebedsdagen Wereldkerk, gebed en activiteiten in parochies, diocesane studie- en ontmoetingsdagen

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst, waarmee de bisschop, staf en medewerkers van het bisdombureau het jaar inhoudelijk openen is gesproken over het Jaar van Gebed. De bijeenkomst vond plaats op maandagmiddag 15 januari op Bovendonk in Hoeve. Hier is de priester- en diakenopleiding voor late roepingen gevestigd. Ook diakenstudenten en een aantal priesterstudenten van het bisdom Rotterdam ontvangen hier hun opleiding en vorming. In de ochtend bezocht de groep de basiliek in Oudenbosch en het nabijgelegen zouavenmuseum.

“Het netwerk van liefde, waarover we in het jubileumjaar van het bisdom hebben gesproken, is iets anders dan een computernetwerk of netwerk op recepties bij nieuwjaarsborrels”, vertelt de bisschop tijdens de bijeenkomst. “Het netwerk van liefde is er voor de opbouw van een beschaving van liefde.” De bisschop geeft aan dat de oorspronkelijke aanzet van de term al aanwezig is bij paus Leo XIII, die in 1891 in ‘Rerum novarum’ spreekt over ‘vriendschap’. Die moet zorgen voor goede verhoudingen in de samenleving, heel bijzonder ook waar het gaat om de leefomstandigheden van arbeiders en hun gezinnen. Later spreekt paus Pius XI in de encycliek ‘Quadragesimo anno’ over ‘sociale liefde’. Paus Paulus VI introduceert vervolgens de term van de opbouw van een 'beschaving van liefde'. De beschaving van liefde sluit aan bij wat met het koninkrijk van God wordt beoogd: waarachtige menselijke ontwikkeling voor alle volken, bescherming van het menselijk leven en een goede verdeling van de goederen die ons gegeven zijn.

“Onze sociale actie heeft ook een binnenkant. Liefde heeft de input van het geloof nodig, zei paus Benedictus.”

Mgr. Van den Hende: “Onze sociale actie heeft ook een binnenkant. Liefde heeft de input van het geloof nodig, zei paus Benedictus. We moeten onze binnenkant voeden door het gebed. Bidden en werken. Willen we niet uitgeput raken, dan is het goed om te blijven bidden.”

Daarna wisselen de bisschop en de medewerkers uit over de manieren waarop het Jaar van Gebed vorm zal krijgen. Er zal worden aangesloten bij gebedsdagen van de Wereldkerk, zoals die ook opgenomen zijn in de diaconale kalender die het bisdom Rotterdam maakte. De bisschop zal daarnaast iedere maand op enkele momenten aansluiten bij gebed en liturgische activiteiten in parochies. Verder zal een aantal activiteiten vanuit het bisdom worden georganiseerd en aangeboden, zoals studiebijeenkomsten en ontmoetingsdagen.

Het programma krijgt de komende periode zijn beslag en zal dan verder worden gecommuniceerd met parochies. Het streven is uiterlijk 14 februari als de Veertigdagentijd start. De Veertigdagentijd is een periode van toeleg op het gebed, de naastenliefde en het vasten.