Algemeen nieuws

De boodschap van de paus voor Roepingenzondag

Door: Rkkerk.nl & Bisdom Rotterdam donderdag 27 april 2023

Foto: Ramon Mangold

Paus Franciscus schrijft over roeping als zelfgave

Op 26 april verscheen de boodschap van paus Franciscus voor Roepingenzondag. Het is dit jaar de zestigste keer dat deze dag wordt gevierd. Roepingenzondag werd ingesteld door paus Paulus VI in 1964, tijdens het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965). Paus Franciscus laat de boodschap daarom dit jaar afsluiten met een gebed van paus Paulus VI.

De boodschap zelf heeft als thema ‘Roeping: genade en missie’. In de korte brief schrijft paus Franciscus over roeping als zelfgave. “Gods roeping tot zelfgave maakt zich vaak geleidelijk aan kenbaar: in onze ontmoeting met situaties van armoede, in momenten van gebed, wanneer we een duidelijk getuigenis van het Evangelie zien, of iets lezen dat onze geest opent. Wanneer we Gods woord horen en voelen dat het rechtstreeks tot ons wordt gesproken, in het advies van een medebroeder of -zuster, in momenten van ziekte of verdriet… Op alle manieren waarop Hij ons roept, toont God oneindige creativiteit.”

De paus schrijft over roeping en zending. “Er is geen roeping zonder missie”, zegt hij. Paus Franciscus benadrukt de gezamenlijke missie van alle leden van de Kerk in zijn boodschap en hij beschrijft het samenspel van de verschillende roepingen: de roeping van lekengelovigen, religieuzen en de gewijde bedienaars.

Katholiekleven.nl spreekt in een podcast met rector Patrick Kuipers over de boodschap van de paus voor deze Roepingenzondag. Rector Kuipers heeft vijf punten uit de brief gekozen en licht die kort toe. Wat valt hem op? En wat is de mooiste zin uit de boodschap van de paus? Patrick Kuipers is voorzitter van het Interdiocesane Roepingen Overleg (IRO). Hij is rector van het Ariënsinstituut in het aartsbisdom Utrecht en van de priester- en diakenopleiding Bovendonk.