Algemeen nieuws

Thema Roepingenzondag 2023 is: Draag Christus de wereld in

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 12 april 2023

Foto: Ramon Mangold

Op Roepingenzondag wordt gevraagd om gebed en wordt gecollecteerd voor Vronesteyn

“Draag Christus de wereld in” is het thema van Roepingenzondag 30 april. Gebedsprentjes en posters werden verstuurd naar de parochiesecretariaten voor verdere verspreiding. De collecte op Roepingenzondag is bestemd voor Vronesteyn, voor de opleiding van priesters en diakens voor parochies in het bisdom Rotterdam.

“Op de poster en het gebedsprentje zie je jongeren die het kruis van de Wereldjongerendagen door Nederland hebben gedragen”, vertelt rector Walter Broeders van Vronesteyn. “Ze hebben bij het kruis gebeden in de kerk en het de wereld in gedragen. Het is een krachtig beeld, omdat we allemaal geroepen zijn om Christus in ons doen en laten, in woorden en daden de wereld in te dragen door te getuigen van zijn evangelie. Christus heeft zijn leven voor ons gegeven. En wij mogen ons leven geven aan Hem en van Hem getuigen.”

“Wat ik hoop van de poster en de campagne? Enerzijds dat mensen het belang zien van roeping en de relatie leggen met hun eigen doopsel. Dat ze zeggen: ja, het is ook mijn opdracht om Christus de wereld in te dragen. Hoe kan ik dat persoonlijk doen in mijn werk of bij mijn studie, in mijn gezin en familie, in mijn straat? Hoe kan ik een naaste zijn, zoals Christus de naaste wil zijn van iedereen? Hoe kan ik mijn geloof versterken door mijn gebed, door mijn kerkgang en het vieren van de eucharistie?”

“Anderzijds hoop ik dat mensen blijven zien dat alle generaties geroepen zijn en dat we jongeren mogen begeleiden die op hun beurt Christus de wereld in willen dragen", vervolgt de rector, “omdat jong en oud een plek hebben in onze Kerk. Jongeren zoeken vaak nog hun weg en naar wat Gods plan voor hun leven is. In het evangelie zien we dat Jezus heel verschillende mensen roept. Je zou kunnen zeggen dat het niet eens zoveel uitmaakt waar je nu staat, maar vooral waar je naartoe wil. Christus roept ons. Hij verbindt ons en verlost ons. En Hij wil dat we Hem de wereld in dragen.”

Gebed

Heer Jezus Christus,
wij danken U voor de gemeenschap van de Kerk
die in kracht van de heilige Geest
met uw leerlingen begonnen is.
Wij danken U voor de boodschap van het evangelie
die U ons toevertrouwt,
in het voetspoor van de apostelen.
Wij danken U voor onze roeping
om te bidden en te vieren,
om te verkondigen en te getuigen,
om te troosten en te dienen.

Wij bidden U om nieuwe priesters en diakens
die alle andere gedoopten voorgaan
op de weg van het evangelie.
Wij bidden dat steeds meer leden van uw Kerk
mogen antwoorden op uw roepstem,
in geloof en hoop.

Als aanhangers van uw Weg
vragen wij de kracht van het geloof
om te blijven meewerken
aan de opbouw van een beschaving van liefde.
Maak uw Kerk met al haar geledingen
tot teken van uw aanwezigheid
en geef dat door haar ook in onze dagen
uw roepstem wordt gehoord in onze wereld
die door U aan alle mensen gegeven is
als gemeenschappelijk huis.

Amen.

---

Gebed van het gebedsprentje voor Roepingenzondag 2023. Imprimatur + J. van den Hende, Rotterdam 25 maart 2023.