Algemeen nieuws

Diocesaan verslag voor de bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk’

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 03 juni 2022

Download het verslag van de diocesane raadpleging in het bisdom Rotterdam

In antwoord op de uitnodiging uit Rome zijn in de diocesane fase van de bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’ in parochies bijeenkomsten gehouden om over de thema’s van de synodale raadpleging te spreken. Parochies en groepen in het bisdom die daarvan verslag wilden doen, werden gevraagd dit verslag te sturen aan het secretariaat van de bisschop. Verder werden door het bisdom gesprekken georganiseerd via het netwerk dat de Kerk is, zoals de caritasinstellingen, het onderwijs, de zorg en de oecumene.

Een eerste schriftelijke weerslag van de diocesane raadpleging werd op 19 mei besproken in een ontmoeting van de bisschop en personen die betrokken waren bij de gesprekken als deelnemer en/of als begeleider. In dit gesprek zijn ervaringen van de diocesane raadpleging besproken en werd de voorgelegde tekst als herkenbaar benoemd. Verder werd besproken wat door de aanwezigen werd ingebracht als opvallende punten in de voorgelegde tekst. Ten slotte werden punten verzameld die om verder gesprek vragen in het bisdom. Op basis van het gesprek in de brede commissie is de voorgelegde tekst met een slotparagraaf tot een afronding gekomen.

In deze slotparagraaf ‘Beschouwing van de bisschop bij de diocesane raadpleging’ zet bisschop Van den Hende enkele zaken bijeen in vijf korte paragrafen:

• Aan de uitnodiging van paus Franciscus om in gesprek te gaan over het geloof is breed gehoor gegeven
  • Het delen van het geloof is fundamenteel in het samen op weg zijn in de Kerk als communio
  • Een dienende inzet hoort bij het wezen van de Kerk: participatio en missio
  • De zichtbaarheid van de Kerk
  • Samen op weg zijn als Kerk

“De sleutelwoorden (communio, participatio, missio) die bij de voorbereiding van de synode zo centraal staan, houden een belangrijke opdracht in als het gaat om de vitaliteit van de Kerk in de wereld van vandaag. Daarbij blijven de belangrijke onderwerpen van vieren, van samen verantwoordelijkheid dragen en dialoog belangrijke onderwerpen van gesprek, ook nu de diocesane fase wordt afgerond”, schrijft de bisschop. “Met vertrouwen bied ik dit verslag van de diocesane raadpleging vanuit het bisdom Rotterdam aan als vrucht van gesprekken en onderscheiding en als bijdrage aan de gezamenlijke voorbereiding van de wereldwijde bisschoppensynode in 2021-2023 over synodaliteit.”

Het diocesane verslag is verstuurd aan het secretariaat van de Nederlandse bisschoppenconferentie. Dit zal voor de bisschoppenconferentie het landelijke verslag maken om toe te sturen aan het Secretariaat van de Algemene Bisschoppensynode in Rome.