Algemeen nieuws

Afronding diocesane fase bisschoppensynode 2021-2023

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 24 mei 2022

Op 6 april ontmoette de bisschop 5VWO-leerlingen die zich hadden verdiept in de vragen voor de bisschoppensynode. (Foto: Bisdom Rotterdam)

De voorbereidende fase werd afgerond met een ontmoeting samen met de bisschop

“Het hoort vanaf het begin bij de Kerk dat we samen op weg zijn, dat we synodaal zijn. De eerste christenen werden mensen van de weg genoemd (Handelingen 9, 2).” Dat zei bisschop Van den Hende bij de opening van de diocesane fase van de bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’ op zondag 17 oktober. Nu, zeven maanden later, wordt deze diocesane fase afgerond.

In antwoord op de uitnodiging uit Rome werden in de diocesane fase in parochies bijeenkomsten gehouden om over de thema’s van de synodale raadpleging te spreken. Parochies en groepen in het bisdom die daarvan verslag wilden doen, werden gevraagd dit verslag voor 15 april te sturen aan het bisdom via het secretariaat van de bisschop. Verder werden door het bisdom gesprekken georganiseerd via het netwerk dat de Kerk is, zoals de caritasinstellingen, het onderwijs, de zorg en de oecumene.

Deze verslagen uit parochies en de verslagen van de diocesane bijeenkomsten werden samengebracht in een eerste schriftelijke weerslag van de diocesane raadpleging. Deze werd op donderdag 19 mei besproken in een ontmoeting van de bisschop en personen die betrokken waren bij de gesprekken als deelnemer en/of als begeleider. De ontmoeting opende met het gezamenlijk bidden van het gebed voor de synode. Bisschop Van den Hende luisterde naar hun ervaringen met de diocesane raadpleging. Daarna volgde een gezamenlijk gesprek over de voorliggende tekst.

Op 19 mei werd een eerste schriftelijke weerslag van de diocesane raadpleging besproken in een ontmoeting van de bisschop en personen die betrokken waren bij de gesprekken als deelnemer en/of als begeleider. (Foto: Bisdom Rotterdam)

In het verlengde van het gesprek tijdens deze ontmoeting brengt de bisschop de eindversie van het diocesane verslag tot een afronding, waarna het wordt gestuurd aan het Secretariaat van de Bisschoppenconferentie. Op het niveau van de Nederlandse kerkprovincie wordt vervolgens een landelijk verslag opgesteld dat zal worden toegestuurd aan het Algemeen Secretariaat van de Bisschoppensynode in Rome.

“De wereld waarin wij leven en waarin wij geroepen zijn om lief te hebben en te dienen, vraagt dat de Kerk samenwerking in alle aspecten van haar zending versterkt”, zei paus Franciscus in een toespraak die hij hield bij gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van de bisschoppensynode (2015). Bisschop Van den Hende: “De paus zegt: wat vraagt God van de Kerk in het derde millennium? Dat ze samen optrekt in geloof.”

In het bisdom Rotterdam werd de opdracht van de Kerk concreet uitgedrukt in de ‘gespreksstarter’ die in de diocesane fase werd gemaakt. Op deze draaischijf kan de drievoudige opdracht van de Kerk (verkondiging, vieren, caritas) worden gecombineerd met de trefwoorden van de synode (communio, participatio, missio). Daarbij is telkens de vraag: met welk deel van de opdracht ben je het meest vertrouwd en waar kun je nog in groeien? Die vraag kan zowel persoonlijk alsook als (parochie)gemeenschap worden beantwoord.