Algemeen nieuws

Longread: Digitaal collecteren in Aarlanderveen

Door: Bisdom Rotterdam zondag 15 december 2019

Voorbeeld van de Givt-app. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Over de pilot digitaal collecteren met de Givt-app

In het bisdom Rotterdam vormen collectes 16% van de inkomsten in parochies. Naast de actie Kerkbalans (35%) is de collecte dus erg belangrijk. Omdat mensen steeds minder contant geld op zak hebben, deed op verzoek van de bisdomstaf een aantal jongeren onderzoek naar de mogelijkheden van digitaal collecteren.

De jongeren zijn lid van de BAR (Bestuurs Academie Rotterdam, van en voor jongeren uit het bisdom). Robin Keijzer (26) is één van hen. Hij presenteerde de resultaten van het onderzoek op twee vicariaatsbijeenkomsten van het economaat (november 2019). Uit de vergelijking kwam de Givt-app als beste naar voren. Robin is nu betrokken bij de pilot die daarmee begin 2020 start in Aarlanderveen.

We spreken met hem en met Herman de Jong (45), voorzitter van de BCP (beheerscommissie parochie) Aarlanderveen. Het idee van Robin om de Givt-app uit te proberen in de parochiekern Aarlanderveen werd er positief ontvangen. Landelijk zijn er 700 kerken die de Givt-app gebruiken.

Waarom is de kerk van waarde?

Robin Keijzer: “Naar de kerk gaan geeft mij rust en verdieping. Geloof geeft rust en een doel in het leven. Ik ben gewend om naar de kerk te gaan. Het helpt me groeien naar God. Ik ben best actief in de parochie, bijvoorbeeld met tieners, dan dóe je veel. Daarnaast vind ik het belangrijk om ook te ontvangen. Daarvoor is de kerk een mooie plek, om stappen te zetten in geloof, een relatie met God op te bouwen en Hem beter te leren kennen door de Bijbel te lezen en de eucharistie te ontvangen.”

Herman de Jong: “Daarnaast is de kerk ook een verbindende factor in de maatschappij en altijd een veilige thuishaven om op terug te vallen. Hier vind je rust en ook saamhorigheid. Het is belangrijk dat je elkaar vasthoudt bij vreugde en verdriet. Dat hoort bij een kerk. Aarlanderveen vormt met Ter Aar samen een parochiekern binnen de federatie HH. Franciscus en Clara. We hebben samen de Petrus en Paulus kerk. We zijn trots op onze vitaliteit. Dat kan niet bestaan zonder een hoop vrijwilligers die er veel aan doen. We proberen dingen te doen voor de mensen om ze naar de kerk te nodigen, mensen komen niet vanzelfsprekend naar de kerk. Er is bijvoorbeeld een actieve kinderkerk, met 25 à 40 kinderen.”

Robin Keijzer: “Ook bij het koffie drinken na de viering blijven altijd veel mensen.”

Herman de Jong: “We proberen de band met de mensen echt aan te trekken. Zoals op het patroonsfeest van de kerk, de Petrus en Paulus viering. Dat is altijd een groot succes. Het lijkt wel of ze boven meekijken wat voor weer we moeten hebben, want het is altijd mooi weer. Voor jong en oud is het een feest.”

Waarom zou je betalen voor de kerk?

Herman de Jong: “Alle dingen die je in het leven belangrijk vindt, kosten geld. Dat is ook bij de kerk zo. Als je het belangrijk vindt dat de kerk in stand gehouden wordt, moet je daar met zijn allen een steentje aan bijdragen. Het is essentieel voor de gemeenschap en voor jezelf dat de kerk als plek van rust in stand gehouden wordt. Dat moet je samen dragen.

Robin Keijzer: “Het is een heel mooi gebouw dat verwarmd moet worden en onderhouden. Dat kost veel geld. Alle activiteiten die je doet kosten geld en dat moet ergens vandaan komen. Het is mooi om dat als gemeenschap te kunnen betalen.”

Herman de Jong (l) en Robin Keijzer (r). (Foto: Bisdom Rotterdam)

Is er verschil in jong en oud als het gaat om bijdragen aan de kerk?

Herman de Jong: “Ik denk dat er geen verschil is in generaties als het gaat over het waarom van je bijdrage. Ik denk wel dat het voor de jongere generaties minder vanzelfsprekend is om aan de kerk te geven. De oudere generatie krijgt de brief voor Kerkbalans binnen en geeft bijvoorbeeld al 25 jaar een bepaald bedrag. Terwijl de jongere generatie nog moet bedenken: hoe belangrijk vind ik het, wat krijg ik ervoor en wat heb ik er voor over?”

Robin Keijzer: “Het is een bewustere keuze.”

Herman de Jong: “Mensen stellen prioriteiten en daarom is het belangrijk dat we als kerk wat te bieden hebben, zoals de kinderkerk, de tienergroep, koren en bijzondere vieringen. We moeten, hoe gek het ook klinkt, onszelf meer verkopen dan vroeger. Toen ik jong was, ging je naar de kerk en naar je twee oma’s. Dat was de zondag. Het is nu een stuk drukker in het privéleven van mensen. De kerk moet concurreren met andere activiteiten om voldoende aandacht. En ook de oma’s staan niet zomaar meer als vroeger standaard op het zondagse programma.”

Robin Keijzer: “De agenda’s zijn vol. Dus mensen moeten helder hebben waarom ze naar de kerk willen gaan.”

Herman de Jong: “Er is overigens niet alleen betrokkenheid van mensen in de kerk. Deze kerk is een gemeentelijk monument en een iconisch punt in het dorp. Kunnen we ook anderen er meer bij betrekken? Daarom hebben we dit jaar meegedaan aan de Open Monumentendag.”

Waarom doet de parochiekern mee met deze pilot digitaal collecteren?

Herman de Jong: “Het kwam nu zo op ons pad, omdat Robin er mee bezig was. Maar we waren er zelf ook al over in gesprek. We moeten mee met de tijd. Digitaal betalen wordt steeds normaler. Mensen kunnen straks zowel digitaal als contant bijdragen aan de collecte. Uiteraard zou het mooi zijn als de collectebijdragen er hoger door worden, maar dat is nu bijzaak. We doen het vooral vanwege het gebruiksgemak voor de mensen. We gaan het zeker niet forceren. Daarom zetten we ook geen onwijze PR-campagne op. We beginnen gewoon rustig aan. En bij twijfel moeten mensen het gewoon nog even niet doen. We gaan wel meteen alles dubbel aanbieden in de kerk. Niet alleen de collecte kan straks contant en digitaal, dat geldt ook voor het kaarsengeld en de deurcollecte. Het kaarsengeld kunnen mensen betalen via een QR-code die je in de app kunt aanmaken.”

“Geven wordt gemakkelijker en toegankelijker.”

Waarom is voor de Givt-app gekozen?

Robin Keijzer: “We hebben een aantal apps met elkaar vergeleken. Deze kwam als het meest eenvoudig uit de bus. Hij is puur gericht op collecteren. En hij werkt met bluetooth, zodat je op het moment van de collecte niet per se internetverbinding nodig hebt. Dat is prettig in kerken. Mensen moeten wel de telefoon aan hebben in de kerk en die op ‘stil’ zetten. Dat je je telefoon moet gebruiken in de kerk is wel iets waar we bij stil hebben gestaan, omdat die kan afleiden van de viering.”

Herman de Jong: “In mijn bedrijf, ik werk in de bloemen, hebben we het best druk. En niet iedereen denkt eraan mij niet te appen, omdat het zondag is. In de kerk wil ik niet met werk bezig zijn, maar als je dan van een goede klant vier appjes krijgt tijdens de mis, wordt dat denk ik lastig.”

Robin Keijzer: “Je kunt je telefoon op vliegtuigstand zetten. De Givt-app heeft geen internet nodig om te werken. Dus als mensen bijvoorbeeld pas thuis wifi hebben, dan wordt de gift op dat moment afgewerkt door de app.”

Welke kansen biedt het?

Robin Keijzer: “Ik hoor, sinds ik met dit verhaal in het blad van de parochiefederatie stond, veel mensen die er enthousiast over zijn. Zelf moet ik ook nadenken dat ik op zaterdag bij de voetbalvereniging mijn koffie contant afreken om geld te hebben voor de collecte.”

Herman de Jong: “Geven wordt gemakkelijker en toegankelijker. Dat maakt mensen flexibeler als het gaat om het doen van een gift. Bijvoorbeeld op een Open Monumentendag. Overigens werkt de app anoniem. Wij krijgen geen persoonlijke gegevens door, geen namen of bankrekeningnummers. Op die manier lijkt het ook zoveel mogelijk op een gewone collecte. Privacy is belangrijk en iedereen moet geven wat hij of zij wil. Een kleine gift van de ene persoon kan veel ‘groter’ zijn dan een grote gift van een ander. Ieder geeft naar rato. We geven als gemeenschap en zijn allemaal gelijk. Status moet er niet toe doen.”

Welke hobbels verwachten jullie?

Robin Keijzer: “Het is iets nieuws. Sommige mensen vinden dat interessant en andere mensen vinden dat spannend. En misschien zullen mensen in de kerk er wat van vinden als anderen hun mobiel pakken. Maar dat is dan niet om te bellen, maar als betaalmiddel, omdat je meedoet in de viering bij het aandragen van de gaven in de liturgie.”

Herman de Jong: “Het installeren van de app met de stap van de machtiging voor je bank zal voor mensen een hobbel kunnen zijn. Maar dat kan Robin uitleggen en hij kan erbij helpen. Voor en na de eerste viering met de digitale collecte zullen Robin en anderen klaar staan om mee te helpen bij het installeren van de app. En dat houden we een tijdje vol.”

Robin Keijzer: “De eerste zes stappen om de app te installeren zijn het eenvoudigst. Daarna moet je nog een machtiging geven, zodat het bedrag van de bankrekening afgeschreven kan worden. Ook dat is eenvoudig, maar mensen kunnen dat nog wel spannend vinden. En veel mensen zullen het gewoon willen zien. Hoe werkt het? Wat gebeurt er op mijn telefoon?”

In het kort

  • In december is geschreven over de pilot in het blad van de parochiefederatie en op de website en facebookpagina
  • Tijdens de kerstvieringen wordt verteld dat de pilot in januari 2020 start
  • Dan worden er boekenleggers achterin de kerk gelegd met uitleg
  • De kosters worden geïnstrueerd, omdat zij moeten weten hoe het werkt: de telefoon (smartphone) moet een seconde boven het collectemandje worden gehouden. Daarin is een chip aangebracht onder het vilt. Als de telefoon trilt, is dat het signaal dat de betaling is gelukt via de bluetooth verbinding van telefoon en het collectemandje
  • Op 4 januari wordt de eerste keer digitaal gecollecteerd. De penningmeester zal vooraf het doel van de collecte instellen. Robin en enkele anderen staan dan voor de viering en na de viering achterin de kerk om uitleg te geven en te helpen. Dat wordt zo minimaal een maand gedaan
  • Parochies die in Aarlanderveen willen komen kijken om te zien hoe het werkt, zijn van harte welkom
Deel dit item

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsupdate en mis niets.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsupdate en mis niets.

Aanmelding aan het verwerken
Er is iets fout gegaan bij het aanmelden
Bedankt voor je aanmelding
× Deze popup niet meer weergeven