Algemeen nieuws

Door: Bisdom Rotterdam maandag 03 september 2018

Foto: Johan Wouters

Parochies zijn gevraagd de materialen vóór 15 september te bestellen

Na de zomervakantie gaan in veel parochies de voorbereidingen voor de landelijke actie Kerkbalans van start. In augustus ontvingen parochies in het bisdom Rotterdam het verzoek om het materiaal voor Kerkbalans 2019 te bestellen. Dat kan tot 15 september door het bestelformulier te mailen naar bureau@bisdomrotterdam.nl. De beschikbare promotiemiddelen staan op kerkbalans.nl.

“Voor iedereen heeft de kerk een eigen betekenis. Voor de een is het dat markante gebouw in de stad of het dorp, voor de ander een gemeenschap van gelovigen”, schrijft algemeen econoom John Bakker in de brief de bij het bestelformulier werd verzonden. “Het is de plek waar mensen vieren en rouwen, rust zoeken of tot bezinning komen. Waar mensen geïnspireerd worden om het goede te zoeken, of om een kaarsje aan te steken als daar behoefte aan bestaat. Een plek waar anderen ontmoet kunnen worden.”

“Die momenten zijn niet in geld te vertalen. Maar dat centrale punt, die kerk, moet wel worden onderhouden. Die kerk kost geld. De erediensten, de vele activiteiten, de verwarming, de verlichting, personeelskosten, pastorale en missionaire projecten - het zijn kosten die gemaakt worden om de kerkdeuren letterlijk, maar ook figuurlijk open te houden en u en vele anderen welkom te heten. Om dat mogelijk te maken is er de Actie Kerkbalans.”

“Kerkbalans is er voor kosten die gemaakt worden om de kerkdeuren letterlijk en figuurlijk open te houden.”

De jaarlijkse geldwervingscampagne wordt ditmaal gehouden van zaterdag 19 januari tot en met zaterdag 2 februari. De campagne 2019 heeft als thema: Geef voor je kerk.

Landelijk wordt dit jaar opnieuw een fotowedstrijd georganiseerd. Parochies worden daarbij uitgedaagd om ook een eigen fotowedstrijd te houden. Datzelfde geldt voor het luidmoment. Parochies worden uitgenodigd om naast het landelijke moment ook een eigen startmoment voor de actie Kerkbalans te houden.

Een laagdrempelig startmoment is een goede manier om bekendheid te geven aan de start van de actie Kerkbalans. Parochies kunnen bijvoorbeeld de klokken van de kerk luiden, de prijswinnaar van de eigen fotowedstrijd bekendmaken, of een andere activiteit bedenken om de start van de actie Kerkbalans kracht bij te zetten. Een startmoment geeft positieve aandacht voor Kerkbalans in de lokale media in de week dat de brieven bij de parochianen worden bezorgd. Bovendien is het een goede gelegenheid om vrijwilligers en parochianen te motiveren. In 2018 waren er 18 lokale luidmomenten in parochies in het bisdom Rotterdam.