Algemeen nieuws

Nieuwe Tussenbeide kijkt vooruit

Door: Bisdom donderdag 12 oktober 2017
Tijdens de opening van het studiejaar spreken Daan Huntjes (foto) en Peter Winnubst op 6 september de geloofsbelijdenis en eed van trouw uit. (Foto: Peter van Mulken)
Aandacht voor activiteiten en bouwen aan de kerk

“We mogen vooruitkijken op het ritme van het liturgisch jaar en ons aansluiten bij veel activiteiten. En we blijven bouwen aan de kerk.” Dit schrijft Mgr. Van den Hende in het openingsartikel van de nieuwe Tussenbeide.

Het herfstnummer besteedt onder meer aandacht aan de huwelijksvoorbereiding. Vicaris-generaal Tjeerd Visser is verantwoordelijk voor de Werkgroep Huwelijk en Gezin van het bisdom. Hij legt uit: “In oktober 2014 en 2015 zijn er in Rome twee synodes geweest over huwelijk en gezin, waarna er door paus Franciscus een aantal aanbevelingen is gedaan. Wij kijken natuurlijk ook ons om heen en zien dat een derde van de huwelijken in Nederland strandt. Daaronder zijn ook mensen die voor de kerk getrouwd zijn. De twee belangrijkste aanbevelingen van de synodes zijn door de werkgroep vertaald in een concreet aanbod. Op onze zoektocht naar goed materiaal zijn we uitgekomen bij de Premarriage Course en de Marriage Course van Alpha. Dat is een wereldwijde, christelijke organisatie, bij velen bekend vanwege de Alpha-cursus.” Dit jaar startten de eerste cursussen.”

Ook de aanstaande wijding van twee diakens komt in beeld. Mgr. Van den Hende zal door handoplegging en gebed op 18 november 2017 Peter Winnubst en Daan Huntjens tot diaken wijden. De diakenwijdingen vinden om 11.00 uur plaats tijdens een plechtige eucharistieviering in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal aan de Mathenesserlaan 305 te Rotterdam.

Tussenbeide blikt terug op de Nationale Bedevaart die op 8 juli in Brielle plaatsvond. Vele pelgrims waren die dag naar het bedevaartsoord gekomen om de Martelaren van Gorcum te gedenken, op eigen gelegenheid, met tien bussen en op de fiets. Ook in de zomermaanden waren gelovigen samen ‘op weg’. Zo was de voorbereiding voor de Romereis volop in gang. Hierover en over de diverse inzet voor de medemens leest u in deze Tussenbeide.

“Terugblikken en vooruitkijken, en ondertussen van dag tot dag op weg gaan als pelgrims van geloof”, aldus bisschop Van den Hende in zijn openingsartikel.

Tussenbeide blikt vooruit:

Meer informatie en waar deze activiteiten plaatsvinden, leest u in deze editie en zet het in uw agenda.