Algemeen nieuws

Roepingenzondag samen vieren: boodschap paus Franciscus, gebed en ontmoeting

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 07 mei 2022

We worden niet alleen persoonlijk geroepen, maar ook samen benadrukt paus Franciscus

Deze zondag viert de Kerk Roepingenzondag. In zijn boodschap voor deze dag die kort voor Roepingenzondag verscheen (“Geroepen om de mensenfamilie op te bouwen”), staat paus Franciscus stil bij de roeping van de Kerk en hoe alle geledingen daaraan meewerken.

Er zijn verschillende roepingen, charisma’s en taken in de Kerk, zegt de paus. In een Kerk die synodaal is, die werkelijk samen op weg is, werken allen samen en dragen allen bij aan de missie van de Kerk. De Kerk als geheel is een gemeenschap die evangeliseert, zegt de paus. We zijn geroepen om elkaars hoeders te zijn, de eenheid te versterken en ook het broederlijk delen, en om ons in te zetten voor de schepping als ons gemeenschappelijk huis.

Elke roeping begint bij God, die ieder van ons roept. Luisteren naar het woord van God is daarom met name belangrijk als het gaat om steeds meer open worden voor de roeping die God voor ons heeft. De paus zegt dat we daarnaast vooral ook moeten leren luisteren naar onze broeders en zusters in het geloof, omdat hun advies en voorbeeld je kunnen helpen om het plan van God met jouw leven op het spoor te komen.

De blik van Jezus rust op elk van ons. Als we zijn blik verwelkomen kan onze roeping groeien. De paus noemt de roeping tot het priesterschap, het religieuze leven, het huwelijk en elke andere kerkelijke roeping of dienstwerk, waarbij we worden geroepen om mensen en de wereld te zien door de ogen van God, om goedheid en liefde te verspreiden door onze daden en woorden. Daarbij worden we niet alleen persoonlijk geroepen, maar ook samen, benadrukt de paus.

Afbeelding van de Wereldjongerendagen 2016. (Foto: Ramon Mangold)

In het bisdom Rotterdam is Vronesteyn het centrum voor de priester- en diakenopleiding in het bisdom. Voorafgaand aan Roepingenzondag kwam op 26 april een aantal ambassadeurs van Vronesteyn bijeen op uitnodiging van rector Broeders. Ambassadeurs zijn vrijwilligers in de parochies die het gebed voor roepingen in de parochies mee ondersteunen, die informatie kunnen geven over de opleiding Vronesteyn en de mogelijkheden om de priester- en diakenopleiding in het bisdom financieel te steunen. Na online bijeenkomsten in de afgelopen jaren kon nu voor het eerst een fysieke bijeenkomst van de ambassadeurs plaatsvinden.

De aanwezigen spraken in Vronesteyn over het thema van Roepingenzondag op 8 mei. In Nederland is het thema: Vreugde verbindt. Rector Broeders toonde een video die is gemaakt door priesters, diakens en religieuzen uit Nederland over de vreugde die zij ervaren vanuit het evangelie. Vanuit zijn eigen ervaring in het pastoraat vertelde hij vervolgens over de vreugde die hij in het priesterschap beleeft. Hij vertelde ook hoe hij de parochies oproept om te bidden om roepingen tot het priesterschap en diaconaat: priesters en diakens die het evangelie willen verkondigen, opdat deze vreugdevolle boodschap door iedereen kan worden gehoord en verstaan, en ieder deze boodschap op zijn of haar beurt kan uitdragen met daden en woorden.

Na het gesprek met rector Broeders gaf studiebegeleider Liesbeth Stalmeier van Vronesteyn uitleg over de studie en de vorming die hoort bij de weg naar het diaconaat en het priesterschap. Benno van Croesdijk, een van de priesterstudenten, nam ook aan de bijeenkomst deel. Hij vertelde over zijn eigen ervaringen en hij gaf een rondleiding door het huis. Met een informele ontmoeting werd de bijeenkomst besloten.

Parochies in het bisdom Rotterdam collecteren op Roepingenzondag voor Vronesteyn. Heeft u de collecte gemist, of wilt u wat extra’s overmaken? Dat kan eenvoudig online via het onderstaande formulier. Op kijk op de steun-vronesteyn-pagina op deze website.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: