Algemeen nieuws

Samenwerking Vronesteyn en Theologisch Instituut Rolduc

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 28 juni 2023

Vronesteyn. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Priester- en diakenopleiding bisdom Rotterdam gaat samenwerken met het Theologisch Instituut Rolduc

De priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam gaat samenwerken met het Theologisch Instituut Rolduc (bisdom Roermond). Priester- en diakenstudenten voor het bisdom Rotterdam kunnen via Vronesteyn een opleiding in deeltijd volgen aan het Theologisch Instituut Rolduc en de eerste jaren van hun studie zo combineren met werk.

In het najaar 2022 werd bekend dat de opleiding voor late roepingen Bovendonk voorlopig stopt. Een diakenstudent voor het bisdom Rotterdam die aan Bovendonk studeerde zal zijn studie nu voortzetten aan het Theologisch Instituut Rolduc. Ook nieuwe priester- en diakenstudenten die werk en studie met elkaar combineren, kunnen de weekendopleiding aan het Theologisch Instituut Rolduc gaan volgen. Op dit moment loopt de aannameprocedure voor het nieuwe studiejaar.

“De priesteropleiding van het bisdom Rotterdam is altijd een opleiding geweest van samenwerking”, zei bisschop Van den Hende in december 2022 over de priesteropleiding in het bisdom. “Een opleiding als Vronesteyn is in zekere zin een ‘instroom locatie’, want mensen uit ons bisdom melden zich bij de rector om na te denken over de vraag van priester of diaken worden. Vervolgens wordt gekeken: waar ga je dan die studie doen? Er zijn mensen die studeren aan Bovendonk, mensen die gestudeerd hebben op De Tiltenberg, mensen die via de universitaire opleiding van Tilburg en Utrecht (FKT) studeren en het Ariënsinstituut.” Daar komt nu de mogelijkheid van een studie aan het Theologisch Instituut Rolduc bij.

De opleiding die aan het Theologisch Instituut Rolduc gevolgd kan worden, vertoont grote gelijkenissen met de opleiding zoals studenten die op Bovendonk kregen. “Dat is natuurlijk niet verrassend”, vertelt studiecoördinator Liesbeth Stalmeier van Vronesteyn. “Opleidingen zijn gebaseerd op de eisen die de Kerk stelt. Het programma zoals dat wordt aangeboden op Rolduc is, net zoals het programma op Bovendonk, gebaseerd op de vier pijlers van de opleiding: de persoonsvorming, spirituele vorming, intellectuele vorming en pastorale vorming. De vier pijlers worden gezien als één geheel. Gebed, studie en gemeenschap zijn belangrijke aspecten van de opleiding tot priester en diaken.”

“Je merkt dat iedereen zich inzet om studenten echt een goede opleiding en vorming te geven.”

Er zijn ook verschillen met Bovendonk. “Het studieweekend is korter. Op Rolduc gaat het om de vrijdag en de zaterdag, terwijl op Bovendonk ook de zondag werd ingevuld. Op Rolduc zijn dan weer meer weekenden waarop les wordt gegeven”, vertelt ze. “Het Theologisch Instituut Rolduc is een brede opleiding waar priesters en diakens worden opgeleid en ook bijvoorbeeld pastoraal medewerkers, catechisten en docenten godsdienst/levensbeschouwing. De studenten uit het bisdom Rotterdam sluiten aan bij de opleiding voor priesters en diakens.”

Liesbeth Stalmeier: “De studieduur op Rolduc is vergelijkbaar met wat studenten gewend zijn van Bovendonk. Daar was zes jaar gebruikelijk. Ook vergelijkbaar is dat er een stap wordt gezet in de tweede helft van de opleiding van een studie in deeltijd naar een studie in voltijd. Op Bovendonk was het zo dat studenten na vier jaar weekendopleiding hun baan opzegden en de laatste twee jaren voltijds hun pastorale stage deden in een parochie. Overigens volgen diakenstudenten voor het bisdom Rotterdam een studie op hetzelfde niveau als priesterstudenten. Ook dat blijft mogelijk via het Theologisch Instituut Rolduc.”

“We zijn als Vronesteyn blij dat we deze samenwerking met Rolduc aan kunnen gaan en een vergelijkbare en goede route kunnen aanbieden voor studenten die zich op latere leeftijd bij Vronesteyn melden”, zegt rector Walter Broeders van Vronesteyn. “Met Bovendonk was er een goede opleiding. De studenten brachten de studieweekenden samen door met als belangrijke momenten het gezamenlijk gebed en ook de gezamenlijke maaltijden. Het is belangrijk dat studenten worden gedragen door gemeenschap en gebed. We zien dat ook bij het Theologisch Instituut Rolduc. Er is van twee kanten veel vertrouwen in de samenwerking. Je merkt dat iedereen zich inzet om studenten echt een goede opleiding en vorming te geven.”

• Meer informatie over het Theologisch Instituut Rolduc