Algemeen nieuws

Veranderingen bij het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 01 oktober 2019

Henk van Boxtel: “Een kerk is een bijzonder gebouw met betrokken mensen die er samen met God voor gaan.” (Foto: Bisdom Rotterdam)

Afscheid van collega’s en een vacature

Er zijn enkele personele veranderingen bij het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken (BAB) aanstaande. Parochiebesturen werden hierover geïnformeerd door de coördinator Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken, Karien van Velsen. De eerste verandering is het afscheid van Henk van Boxtel. Hij bereikt op 15 oktober de pensioengerechtigde leeftijd en beëindigt feitelijk zijn werkzaamheden bij het bisdom Rotterdam per 1 oktober.

Henk van Boxtel heeft zich 34 jaar met grote betrokkenheid en deskundigheid ingezet voor de parochies en het bisdom Rotterdam. Begin volgend jaar zal ook Hans Beijersbergen de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, op 15 februari 2020. Ook hij is al lang werkzaam bij het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken: 32 jaar.

Het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken kan niet zonder bouwadviseur en daarom is een vacature medewerker/adviseur bouwzaken geplaatst. Gesprekken met kandidaten vinden deze periode plaats. Mensen die interesse hebben in de functie, en zo mee willen helpen bij de instandhouding van de kerkgebouwen, kunnen zich nog melden.

Interview Henk van Boxtel

“Ik ben op 1 oktober 1985 begonnen bij het bisdom Rotterdam”, vertelt Henk van Boxtel bij gelegenheid van zijn afscheid. Daarvoor was hij tien jaar werkzaam bij de gemeente Waddinxveen. Daar hield hij als ambtenaar toezicht op gebouwen en wonen. “Het bisdom zocht destijds een medewerker die verstand had van subsidies en daar met ambtenaren over kon spreken. Zo ben ik hier begonnen.”

Een constante in alle jaren bij het bisdom Rotterdam was, ondanks moeilijkheden die er wel eens waren, “een Godsvertrouwen” in een goede toekomst. Henk: “Een kerkgebouw is een bijzonder gebouw met daarin en daaromheen betrokken mensen die er samen met God voor gaan.”

1985, toen hij startte, was in technisch opzicht een andere tijd. Op de bureaus stonden nog de typemachines met carbonpapier. Pas later zou de computer zijn intrede doen. Henk: “We hebben in die jaren wat afgetekend. Tekeningen voor restauraties en meerjaren opzetten op transparant papier, waar dan afdrukken van werden gemaakt. Ik heb echt heel veel tekeningen gemaakt in die beginjaren, allemaal met de hand.”

Ook de contacten met in de parochies veranderden. “Vroeger woonde er altijd een pastoor op de pastorie. De pastoor was degene met wie je sprak en je kon er eigenlijk altijd wel terecht. Nu komt het iets preciezer met het maken van een afspraak. Pastoors hebben grotere parochies en je hebt vaker te maken met vrijwilligers die je contactpersoon zijn. Dat kunnen bouwkundigen zijn, maar ook accountants, of andere parochiemensen en ook nog de pastoor zelf.”

“Als je houdt van bouwkundig interessant werk en van contact met mensen, is dit de leukste baan die je kunt hebben.”

De ontwikkelingen in het vakgebied stonden niet stil en met de mobiele telefonie kwam er ook behoefte aan advies over de plaatsing van telefoniemasten. “Ik heb parochies veel energieadviezen en verwarmingsadviezen kunnen geven voor de kerkgebouwen, pastorieën en gemeenschapshuizen. Dat heeft net als de telecom niet met bouwkunde van doen, maar het is ontzettend belangrijk, ook voor het gebouw. Als je je orgel kapot wil maken, moet je vooral verkeerd stoken. Stook minder hard en met meer comfort. Dan verbruik je maar de helft.” Hij noemt zichzelf als “een detaillist”: “Details zijn belangrijk, omdat je dan weet aan welke knoppen je moet draaien.”

“Als je houdt van bouwkundig interessant werk en van contact met mensen, is dit de leukste baan die je kunt hebben”, benadrukt hij. “Je bent ontzettend breed bezig: van de fundering tot de torenspits, van het restaureren van kerkelijke kunst tot het beheer van begraafplaatsen. Je hebt te maken met monumenten, wat je daar wel en niet mee mag, en regelingen die soms om het jaar veranderen en bijna altijd om de vijf jaar. Je hebt te maken met oude kerkgebouwen en nieuwe kerkgebouwen, met de invloed van grondwaterstanden en de geschiedenis van je vak. Denk alleen al bijvoorbeeld aan de techniek die in een bepaalde periode werd toegepast bij het voegen van de stenen.”

“De contacten met parochies waren ook altijd interessant”, zegt hij terugblikkend. Daarbij veranderde in de loop van de jaren de manier waarop parochies met de adviezen van het bisdom om gingen. “Vroeger waren mensen het misschien niet eens met je adviezen, maar gingen ze er wel mee aan de slag. Tegenwoordig heb je nog meer dan toen communicatieve vaardigheden nodig, want je ontleent je gezag aan je kennis en niet aan je positie.”