Algemeen nieuws

Voorbeeldartikel: Nalaten aan de parochie concreet maken

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 07 december 2022

Foto: Bisdom Rotterdam

Derde voorbeeldartikel over nalaten aan de parochie

Het bisdom Rotterdam stelt drie voorbeeldartikelen en enkele foto’s ter beschikking aan parochies om nalaten aan de Kerk onder de aandacht te brengen bij parochianen. Het derde artikel in deze reeks gaat over nalaten aan de parochie concreet maken.

Redacties van parochiebladen en parochiesites mogen de artikelen vrij gebruiken voor publicatie. De artikelen zijn zo geschreven dat zij in elke parochie toepasbaar zijn. Redacties die daar prijs op stellen, kunnen de teksten aanvullen of aanpassen om het meer aan te laten sluiten op de eigen situatie in de parochie. Ook stelt het bisdom enkele foto’s ter beschikking die onder bronvermelding bij de artikelen kunnen worden geplaatst.

Voor parochiebesturen is een ‘Handleiding nalatenschappen’ beschikbaar. Deze wijst op een groeiende openheid over de laatste levensfase en geldzaken. De ervaring leert dat schroom om te beginnen over geven via het testament niet nodig is, wanneer de juiste toon en bewoordingen en de juiste situatie worden gevonden.

Voorbeeldartikel

Nalaten aan de parochie is tijdig actie ondernemen

Wanneer u besluit om (een deel van) uw nalatenschap aan de parochie na te laten, dan is het nodig om daar tijdens uw leven al actie op te ondernemen. Het vastleggen van een nalatenschap aan een goed doel zoals de Kerk kan namelijk alleen door middel van een testament dat bij leven is opgesteld door een notaris.

Als u al precies weet wat u wilt schenken, dan is het een kwestie van dit legaat vast laten leggen in een testament bij de notaris. Als u er nog niet over uit bent, kunt u eens met xxxxx van onze parochie van gedachten wisselen. Dit gesprek is altijd vrijblijvend, u zit nergens aan vast.

Nico Maagdenberg ontvangt als penningmeester van de H. Theresia van Ávila Parochie in de Drechtsteden af en toe een legaat. “Ik word dan benaderd door een notaris die mij vertelt dat een overleden parochiaan de parochie als begunstigde in het testament heeft opgevoerd. Soms is dat een bedrag voor een locatie en soms is dat een vrij bedrag.”

Vaak gaan er vele jaren voorbij na het opstellen van een testament. Dus kan het gebeuren dat er legaten binnenkomen die specifiek voor een inmiddels aan de eredienst onttrokken kerk zijn. Daarom is zijn tip: maak een legaat zo ‘open’ mogelijk. “Ik heb zo’n aan een locatie gebonden legaat een keer gehad, dat was een lastige situatie. Ik ben toen terug gegaan naar de notaris en die moest vervolgens met de erven overleggen of het bedrag naar de ‘algemene’ parochie mocht. Het betreffende gebouw was immers gesloten.” Dat was in dit geval geen probleem.

Een richtbedrag voor een legaat vindt Maagdenberg moeilijk te geven, “je kunt immers niet in iemands portemonnee kijken.” Bovendien kan de betrokkenheid van de ene parochiaan bij de geloofsgemeenschap heel anders dan die van een andere parochiaan zijn. “Sommige parochianen hebben een hele sterke binding met de kerk waar ze zijn getrouwd, waar de kinderen zijn gedoopt en de Heilige Communie hebben gedaan. Dan zien we vaak dat mensen willen dat die continuïteit in het geloofsleven in hun stad of dorp blijft en ze daarom schenken.”

Denkt u na over een nalatenschap voor de parochie? Dan kunt u contact opnemen met xxxxx via xxxxx. U kunt daarnaast ook altijd een gesprek met een notaris aanvragen. Over nalaten aan de parochie is meer te lezen in de brochure ‘Nalaten aan het netwerk van liefde; het overwegen meer dan waard’. De brochure is te vinden op de website van het bisdom Rotterdam of aan te vragen bij het secretariaat van uw parochie. Lees meer over nalaten aan de kerk op bisdomrotterdam.nl/nalaten-aan-de-kerk of scan met uw smartphone de QR-code bij dit artikel.