450 jaar Martelaren van Gorcum: Homilie bisschop Van den Hende

Door: Bisdom Rotterdam zondag 10 juli 2022

Foto: Ramon Mangold

Download de homilie van de bisschop bij de Nationale Bedevaart Brielle

Op zaterdag 9 juli was bisschop Van den Hende hoofdcelebrant bij de viering van de Nationale Bedevaart Brielle. De bisschop preekte over het getuigenis van de Martelaren van Gorcum. Hij verwees naar het grote schilderij dat achterin de bedevaartkerk hangt. Daarop zijn de Martelaren afgebeeld in de turfschuur kort voordat ze stierven door ophanging.

De werkelijkheid was nog veel gruwelijker dan het schilderij laat zien. De Martelaren van Gorcum werden ernstig verminkt voordat zij werden gedood, vertelt de bisschop. “Het jaar 1572 is niet een jaar om trots op te zijn. Het was een jaar met veel geweld, met veel chaos. En waarin allerlei conflicten door elkaar speelden: politieke conflicten, religieuze strijd en ook de spanning tussen rijk en arm.”

“De Martelaren hebben te midden van die moeilijkheden hun getuigenis gegeven”, aldus de bisschop die benadrukt dat ze grote angst hebben gekend. “Angst kan isoleren en je op jezelf terugwerpen”, zegt hij. “De Martelaren hebben ook angst gekend, maar dat heeft niet geleid tot isolement. Ze hebben op de eerste plaats hun angst gegeven aan de Heer in het vertrouwen dat die altijd nabij is en trouw is. Zoals Paulus zegt: we bewaren een schat in aarden potten. Maar als de kracht nodig is, komt die van God. En dat betekent dat ook al worden we bedreigd, ook al zien we geen uitweg meer, ook al zijn we ten einde raad: de Heer geeft ons kracht, Hij laat ons niet alleen en gaat met ons op weg.”

“Omdat de Martelaren hun angst aan de Heer hebben gegeven, in geloof hebben beleefd, waren ze in staat om met elkaar die weg te gaan”, aldus de bisschop die vertelt hoe Nicolaas Pieck op het laatste moment eerst nog zijn broeders heeft aangekeken, heeft omhelst en bemoedigd. “Natuurlijk voelde hij angst. Natuurlijk was hij bang. Maar die angst heeft hem niet losgemaakt van zijn medebroeders. Die angst voor zijn eigen leven heeft hij verbonden met het leven van zijn medebroeders. En meer nog met het leven van onze Heer die gestorven is en verrezen.”

Dat heeft ook de heilige Titus Brandsma gedaan. “Op een gegeven moment weet hij zijn angst en ontreddering aan de Heer te geven en dan is hij in staat tot op zijn laatste dag mensen te bemoedigen”, aldus de bisschop. “Hij geeft een luisterend oor, hij bidt en getuigt van de liefde van Christus. Broeders en zusters, zo kun je dus in geloof met angst en dreiging omgaan. In het vertrouwen dat de Heer het is die kracht geeft. Dat de Heer het is die ons steeds weer bemoedigt en in de kracht van zijn Geest de woorden geeft die wij nodig hebben.” Zo is Titus Brandsma “iemand uit ónze tijd die het volgehouden heeft om met de Heer en voor de Heer te leven.”

“De Heer houdt ons vast, zoals Hij zijn volk in de woestijn heeft vastgehouden te midden van alle ontberingen en moeilijkheden. Hij houdt ook ons vast en Hij leert ons wat zusterschap en broederschap is. Hij leert ons wat het betekent om in allerlei omstandigheden op elkaar te kunnen terugvallen. Omdat de Heer ons aan elkaar gegeven heeft, mogen wij niet somber worden en pessimistisch, maar de kansen zien die wij in onze tijd als Kerk krijgen om te getuigen van de Heer.”

Lees ook: