50 jaar actie Kerkbalans: vier het jubileum met vrijwilligers

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 25 oktober 2023

Foto: Kerkbalans

Parochies kunnen vrijwilligers voordragen voor een Kerkbalans ‘erepenning’

In 2024 bestaat de actie Kerkbalans 50 jaar. Omdat Kerkbalans niet kan bestaan zonder de inzet van vele vrijwilligers, roept het landelijke campagneteam op om een ‘erepenning’ aan te vragen voor mensen die zich op een bijzondere manier inzetten voor Kerkbalans.

Ook parochies in het bisdom Rotterdam kunnen mensen voordragen voor een ‘erepenning’. Dat kan via de landelijke website van Kerkbalans.

“50 jaar Kerkbalans is een lange periode. Oudere vrijwilligers hebben misschien zelfs de start van de actie nog meegemaakt”, zegt algemeen econoom John Bakker over het jubileum. Toch gaat het bij de inzet voor Kerkbalans niet op de eerste plaats om het aantal jaren, benadrukt hij: “Er zijn ook vrijwilligers die in recente jaren zijn gaan meehelpen met de actie Kerkbalans, omdat ze hart hebben voor de geloofsgemeenschap en weten dat financiële middelen nodig zijn voor de zending van de Kerk. Ook beginnende vrijwilligers kunnen daarom worden voorgedragen voor een ‘erepenning’.”

“Inzet voor de actie Kerkbalans zit voor een belangrijk deel ook in de voorwaardenscheppende sfeer”, vervolgt de econoom. “Denk bijvoorbeeld aan de inzet voor het up-to-date houden van de ledenadministratie in DocBase. Je kunt de actie Kerkbalans alleen goed voeren als je nieuwe parochianen goed registreert, overlijdens goed verwerkt met betrekking tot Kerkbalans en toezeggingen bijhoudt op basis waarvan je mensen een herinnering kunt sturen wanneer ze door omstandigheden vergeten te betalen.”

De ‘erepenning’ kan aangevraagd worden t/m 30 november via het formulier op de website van Kerkbalans (het formulier staat onderaan de pagina). Het uitreiken van een ‘erepenning’ kan een bijzonder moment zijn tijdens een startmoment voor vrijwilligers, waarbij ook lokale media uitgenodigd kunnen worden.