Aanpassingen in de “24 uur voor de Heer”

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 20 maart 2020

Foto: Ramon Mangold

Parochies passen het programma aan of gelasten af

Op vrijdag 20 maart en zaterdag 21 maart worden de “24 uur voor de Heer” vanwege het coronavirus en de richtlijnen die de Nederlandse bisschoppen hebben afgekondigd, afgelast of ze gaan in aangepaste vorm door. De “24 uur voor de Heer” nodigen ertoe uit het sacrament van boete en verzoening te vieren in een context van eucharistische aanbidding.

• Rotterdam: HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal
    De “24 uur voor de Heer” gaan in aangepaste vorm door. Op vrijdag is er om 19.30 uur eucharistie in de grote kerk (ingang voorzijde) daarna aanbidding in grote kerk tot 22.00 uur. Biechtgelegenheid is in dagkapel (21.00-22.00) mits kort en met grote afstand. Op zaterdag is er om 09.00 uur ochtendgebed in grote kerk (ingang voorzijde), daarna aanbidding in grote kerk met afsluiting eucharistie (13.00 uur). Biechtgelegenheid is in dagkapel (12.00-13.00) mits kort en grote afstand.
  • Delft: Kapel Maria van Jessekerk
    In Delft heeft de parochie besloten de “24 uur voor de Heer” niet door te laten gaan
  • Dordrecht: De Verrezen Christuskerk
    Bij de zusters van Maria Stella Matutina gaan de “24 uur voor de Heer” door de 24 uur door, met deze veranderingen: de plaats van de aanbidding is het klooster van de zusters Maria Stella Matutina - Nolensweg 8 - 33 17 LE Dordrecht. Vrijdag om 15.00 uur kruisweg. Zaterdag om 19.00 uur rozenkrans. (Geen aanbidding voor kinderen om 15.00 uur zaterdag.)
  • Den Haag: H. Antonius van Paduakerk
    De “24 uur voor de Heer” gaan door van vrijdag t/m zaterdag 10.00-10.00 uur
  • Den Haag: Emmauskerk
    In Den Haag heeft de parochie besloten de “24 uur voor de Heer” niet door te laten gaan
  • Leiden: Kapel Johannes Paulus II
    De “24 uur voor de Heer” gaan door. Op vrijdag van 14.00 tot 18.30 uur en van 20.15 tot 23.00 uur in de grote kerk, toegang via de kapel. Tussen 18.30 - 20.15 zijn kerk en kapel gesloten. Zaterdag van 10.15 - 14.00 uur in de grote kerk, toegang via de kapel. In de kapel zijn van 23.00 - 09.00 uur alleen mensen die vooraf op de namenlijst zijn opgenomen. Tussen 09.00 en 10.15 uur zijn kerk en kapel gesloten. In zijn algemeenheid wordt gevraagd om ruim afstand van elkaar te nemen, niet langer dan een uur te komen en bij verkoudheidsklachten niet te komen.
  • Wassenaar: Sint Willibrorduskerk
    De “24 uur voor de Heer” gaan door met enkele voorzorgsmaatregelen, zodat er voldoende afstand tussen personen bij de aanbidding en het biechtgesprek. Bij verkoudheidsklachten wordt gevraagd niet te komen.

Zie voor de “24 uur voor de Heer” ook de agenda op deze website

In hun bericht van woensdag 18 maart vragen de Nederlandse bisschoppen om in kerken waar het Allerheiligst Sacrament wordt uitgesteld voor aanbidding, ook een bijdrage in de vorm van houdbare levensmiddelen te verzamelen voor de Voedselbank als blijk van naastenliefde. Op deze manier kan het gebed des Heren (“geef ons heden ons dagelijks brood”) een nieuwe en geloofwaardige toepassing krijgen.

Vanwege het coronavirus kunnen verschillende diocesane activiteiten geen doorgang vinden. Mensen die zich hebben aangemeld voor een bijeenkomst, krijgen bericht als deze wordt afgelast. De betreffende agenda-items worden verwijderd van de website van het bisdom. Hou de agenda in de gaten voor wijzigingen in het programma.

De “24 uur voor de Heer” in de Sint Willibrorduskerk in Wassenaar. (Foto: Parochie H. Augustinus)