Bid mee met de tekst van de Akte van Toewijding

Door: Rkkerk.nl woensdag 23 maart 2022

Foto: Ramon Mangold

Paus Franciscus vraagt bisschoppen, priesters, religieuzen en gelovigen om mee te bidden

Paus Franciscus heeft het gebed voor de Akte van Toewijding aan het Onbevlekt Hart van Maria aan de bisschoppen wereldwijd gestuurd. Op rkkerk.nl is de Nederlandse vertaling van het gebed gepubliceerd. De paus vraagt de bisschoppen om het gebed met hem te bidden op vrijdag 25 maart om de mensheid als geheel en Oekraïne en Rusland in het bijzonder toe te wijden aan het Onbevlekt Hart van Maria.

De paus vraagt de bisschoppen om “de priesters, religieuzen en gelovigen uit te nodigen om op 25 maart in hun kerken en gebedshuizen bijeen te komen, zodat het heilige volk van God een smeekbede, vanuit het hart en in koor, tot Maria, onze Moeder, kan richten.”

“Bijna een maand is verstreken sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, die dagelijks onmetelijk leed berokkent aan het zo zwaar beproefde volk en de wereldvrede bedreigt”, schrijft de paus. “In dit donkere uur is de Kerk dringend geroepen om met voorbeden ten beste te spreken bij de Vredevorst en om haar nabijheid te betuigen aan hen die rechtstreeks door het conflict getroffen worden. Ik ben dankbaar voor de velen die met grote vrijgevigheid hebben gereageerd op mijn oproepen tot gebed, vasten en liefdadigheid.”

De paus beantwoordt met de Akte van Toewijding aan “talrijke verzoeken van het Volk van God, om op een bijzondere manier de oorlogvoerende naties aan de Heilige Maagd Maria toe te vertrouwen.” Eerder al werd bekend gemaakt dat dit op 25 maart zal plaatsvinden, het hoogfeest van de Aankondiging van de Heer.

Paus Franciscus schrijft: “Omdat het passend is dat wij de vrede afsmeken met harten die vernieuwd zijn door Gods vergeving, zal de Akte van Toewijding plaatsvinden in het kader van een viering van boete en verzoening die om 17.00 uur, Romeinse tijd, in de Sint-Pietersbasiliek wordt gehouden. De akte zelf zal rond 18.30 uur plaatsvinden.”

Ook in Nederlandse bisdommen zal de Akte van Toewijding plaatsvinden. In Den Haag zal bisschop Van den Hende de Akte van toewijding aan het onbevlekt hart van Maria uitspreken in een gebedsviering in de St. Jacobus de Meerdere kerk. In Rotterdam zal plebaan Hagen dat doen in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal aan de Mathenesserlaan.