Bijbel-expo: “Het bracht echt iets in gang”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 27 september 2021

Foto: Parochie Pax Christi

Ervaringen uit de parochie Pax Christi met de pop-up Bijbel-expo van het bisdom

Deze zomer was de pop-up bijbeltentoonstelling ‘De Bijbel rond’ te zien in de kerken in Oudewater en Woerden. Janneke Stam is pastoraal werkster in de parochie Pax Christi. Zij vertelt over de ervaringen in de parochie. De tentoonstelling stond eerst zes weken in de de St. Franciscus kerk in Oudewater en verhuisde daarna naar de H. Bonaventurakerk in Woerden.

“We meldden het in Oudewater in de kranten en bij de scholen en daar kwam meteen een groep acht van de katholieke school op af, hoewel het door de coronamaatregelen wat lastig was om er met grote groepen kinderen omheen te staan”, vertelt ze. “Wat opviel was dat de kinderen bijna niets over de bijbelverhalen wisten. Dus ik moest meer uitleggen. We zijn bijbelverhalen gaan zoeken in de kerk. En op zoek gegaan naar de afbeelding van de evangelisten, een van de opdrachten op de panelen voor de kinderen, want die zijn natuurlijk in elke kerk te vinden.”

“We hebben het kwartetspel aangeschaft dat het bisdom bij de tentoonstelling maakte. We maakten het wat extra spannend door verschillende teams te vormen die tegen elkaar speelden. En tijdens het spel kon ik uitleg geven. Dan riepen ze bijvoorbeeld om een evangelist en vroeg ik: weet je wel wat een evangelist is? De kwartetspellen zijn heel populair geworden in onze parochie en we verkopen ze ook in de kerk. We spelen het kwartet ook met de vormelingen. We hebben het elke keer bij ons voor als we een kwartiertje over hebben of om het ijs te breken.”

“In Woerden is er een hele actieve groep die tentoonstellingen in de kerk organiseert. Dat deden ze ook om de bijbel-expo van het bisdom heen. Er werden vitrinekasten bij geplaatst met verschillende bijbels. Dat bracht een ‘flow’ op gang. Mensen zeiden: ik heb ook nog een bijzondere bijbel die in de vitrine mag.”

“Het heeft ons enorm veel gebracht. En we zijn er denk ik ook nog lang niet klaar mee.”

“In diezelfde tijd zeiden een paar jonge mensen uit de parochie, die studeren maar door corona meer thuis zaten, naar aanleiding van het jaar van het Woord van God: kunnen we nou niet in deze tijd maandelijks online bij elkaar komen en met elkaar de Bijbel lezen? Dat was natuurlijk een goed idee. Het is nu een groep van zes. We zijn begonnen met de algemene informatie: Wat voor een boek is de Bijbel? Hoe zit de Bijbel in elkaar? We zijn er zo met grote stappen doorheen gegaan en nu beginnen we echt met lezen. Er gaat een wereld voor ze open.”

En dat bracht anderen weer in beweging, vertelt Janneke Stam: “Mensen zagen wat er gebeurde en wilden zelf ook zo’n leesgroep. Die zijn we gestart in Oudewater en heet ‘Bijbel on demand’, omdat de deelnemers zelf kunnen vragen welke stukken we behandelen. Deze leesgroep doen pastor Van Zaal, die ontzettend veel van de Bijbel weet, en ik samen. We bespraken het Marcus evangelie en het boek Openbaringen. We spraken over de Psalmen en volgende week hebben we het over de brief van Paulus aan de Galaten. Een avond duurt anderhalf uur. En als je komt, heb je de tekst vooraf gelezen en er ook een vraag bij bedacht.”

“Dus de tentoonstelling over de Bijbel vanuit het Jaar van het Woord van God heeft samen met dat hartstikke leuke kwartetspel echt iets in gang gebracht. Het heeft ons enorm veel gebracht. En we zijn er denk ik ook nog lang niet klaar mee.”