Inspiratie

Bijbel-expo op school: we willen onze katholieke identiteit uitstralen

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 23 april 2021

V.l.n.r. Talitha, Marlijn en Andries

Bijbel-expo op het Sint-Maartenscollege

Leerlingen van het Sint-Maartenscollege in Voorburg lopen deze dagen de kleurige panelen tegemoet van de pop-up bijbeltentoonstelling als ze hun school binnengaan. De Bijbel-expo van het bisdom Rotterdam werd met open armen ontvangen op deze school die haar katholieke identiteit graag wil uitdragen.

Andries Nek is docent godsdienst en levensbeschouwing en de moderator identiteit. In gesprek met hem en zijn collega docent Marlijn Passchier en stagiaire Talitha Alders blijkt al snel dat de school een bevlogen inzet heeft voor haar katholieke achtergrond. De glazen wanden van hun werkplek komen overeen met hun missie: transparant zijn over de identiteit van de school.

“We zien graag dat levensbeschouwing in de haarvaten van de school zit”, zegt Marlijn Passchier. “We hebben de Bijbel-expo bewust op de meest centrale plek in de school neergezet bij de hoofdingang. Het laat zien waar we voor staan. Ik denk dat leerlingen op die manier bewust en onbewust kennis maken met het katholieke geloof en dat het hun respect en begrip vergroot.”

De Bijbel-expo is een uiting van de identiteit en een mogelijkheid om jezelf en elkaar daarin te ontmoeten.

Het inzicht dat leerlingen in zichzelf en in de wereld krijgen door godsdienst en levensbeschouwing is voor Marlijn een belangrijke drijfveer om het schoolvak te geven. Ze ziet dat ook terug in de tentoonstelling: “Het is een uiting van de identiteit en een mogelijkheid om jezelf en elkaar daarin te ontmoeten. Op onze school stralen de docenten idealiter ook die identiteit uit en we houden door het jaar heen verschillende vieringen voor de leerlingen om er aandacht aan te besteden.”

Helaas kunnen schoolvieringen dit jaar niet doorgaan door corona. Andries Nek: “Daarom wilden we de Bijbel-expo graag in de Goede Week neerzetten, omdat de paasviering niet door kon gaan. Zo bieden we leerlingen toch zingeving rond Pasen. We hebben in een brief alle ouders geïnformeerd en de leerlingen kregen een kaartje waarin we ook schreven dat we hen kanjers vinden hoe ze met deze coronatijd omgaan. Want het is een lastige tijd voor ze en er wordt veel van hen gevraagd.”

Als ‘schoolpastor’ en godsdienstdocent is identiteit het dagelijks werk van Andries. Hij noemt zichzelf “een gemeenschapsman” en geeft aan dat hij verbinding belangrijk vindt. Hij vertelt over de paaskaars die op school wordt aangestoken als er iets aan de hand is in de wereld of met iemand op school.

Andries vindt het van belang dat iedereen op school zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Welke inspiratie hij daarvoor uit de Bijbel en het leven van Jezus haalt? “Dat heeft voor mij te maken met het voorbeeld dat Jezus ons gaf. Ik zeg wel eens tegen leerlingen: ‘Stel je eens voor hoe het Koningskind met Kerst geboren werd.’ Alsof koningin Máxima is bevallen op de kinderboerderij en de vuilnisman als eerste op bezoek mag komen. Dan zie je hoe iemand die heel groot is, Jezus, voor iedereen bereikbaar is. Dat wil niet zeggen dat Hij een allemansvriend werd. Hij bleef altijd zichzelf. Hoe kun jij dan op jouw beurt voor iedereen bereikbaar zijn, zonder je eigen authenticiteit te verliezen?”

De teksten en de plaatjes zijn duidelijk. De tentoonstelling is iets waar je gemakkelijk bij kunt staan en een stukje kunt lezen.

Het is belangrijk de Bijbel te vertalen naar het leven van de leerlingen, vertelt ook Marlijn. “Leerlingen kennen de woorden van de Bijbel vaak niet en zien niet hoe het betrekking heeft op henzelf. We halen als docenten de verhalen naar het nu door ze uit te leggen en toegankelijk te maken voor scholieren.”

“Dat doen we bijvoorbeeld ook met Sint Maarten waar de school naar vernoemd is. Tijdens de Maartensviering vertellen we leerlingen over delen en zorgen voor elkaar, zoals Sint Maarten ooit zijn mantel deelde met een bedelaar. We halen het naar het nu door er een actie aan te koppelen in samenwerking met de Voedselbank. Zo ontstaat een moderne versie van een eeuwenoud verhaal.”

Stagiaire Talitha Alders beaamt dat de Bijbel betrekking heeft op het leven van scholieren. Ze noemt als belangrijke waarden: oprecht zijn en open staan voor een ander: “Open staan voor een ander, ook al wordt diegene misschien niet geaccepteerd door anderen. Als bijvoorbeeld een kind in de klas wordt gepest, kun je als medeleerling er juist wel zijn voor diegene en hem of haar accepteren zoals die is. Dan bedoel ik niet van boven op de ander neerkijkend, maar als gelijke.”

De achtergrond van Talitha ligt in de beeldende vormgeving en ze kijkt daarom ook met dat oog naar de bijbeltentoonstelling. “Ik heb kunstacademie gedaan vroeger en let daarom altijd op vormgeving. Dat vind ik bij de Bijbel-expositie mooi gedaan. De teksten en de plaatjes zijn duidelijk. Het is iets waar je gemakkelijk bij kunt staan en een stukje kunt lezen. De kaartjes die leerlingen kunnen pakken zijn leuk. Het kaartenbakje met meeneemkaartjes is al leeg, dus er is goed gebruik van gemaakt. We moeten het weer bijvullen.”

Deel dit item

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsupdate en mis niets.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsupdate en mis niets.

Aanmelding aan het verwerken
Er is iets fout gegaan bij het aanmelden
Bedankt voor je aanmelding
× Deze popup niet meer weergeven