Bijeenkomst contactpersonen Pastorale School

Door: Bisdom maandag 23 april 2018

“Er moet een balans zijn tussen geloof leren en leren geloven”, zegt André van Aarle over de Pastorale School

Zo’n vijftien contactpersonen van de Pastorale School kwamen dinsdag 17 april bijeen in de Adelbertkerk in Delft. Contactpersonen verzorgen de aanmelding van parochianen die één of meerdere modules bij de Pastorale School willen volgen met het oog op geloofsverdieping en toerusting voor hun vrijwilligerswerk. Tijdens de bijeenkomst kregen de contactpersonen informatie over de ontwikkelingen van de Pastorale School.

Diaken André van Aarle hield een inleiding. Hij is werkzaam in de parochiefederatie HH. Clara en Franciscus en geeft regelmatig een module voor de Pastorale School. “Er moet een balans zijn tussen geloof leren en leren geloven”, zegt hij. André van Aarle is ervan overtuigd dat er ondanks de krimp veel kracht zit in de kerk.

De diaken constateert dat na het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) het besef groeide van ‘met elkaar Kerk zijn’. Vrijwilligers kregen meer verantwoordelijkheden in parochies. Deze tijd vraagt om nieuwe impulsen. Mensen mogen leren over God: “Het is van belang dat mensen opnieuw geraakt worden door het evangelie. Cursisten mogen hun persoonlijk geloof uitdragen naar mensen in hun omgeving.” Het volgen van modules van de Pastorale School kan daarbij ondersteuning bieden.

In 2017 ontvingen 73 cursisten van de Pastorale School een attest, een schriftelijk bewijs van deelname. Dat is in vergelijking met 2016 een achteruitgang. In 2018 zijn er tot nu toe vijf modules gegeven. Hiervoor ontvingen 47 cursisten een attest. Daarmee lijkt de Pastorale School weer in de lift te zitten.

Met de Pastorale School ondersteunt het bisdom Rotterdam parochievrijwilligers in hun geloofsontwikkeling en om specifieke taken op zich te nemen bij hun inzet voor de Kerk. De modules worden door professioneel geschoolde docenten gegeven.

Vanuit het pastoraal beleid is het belangrijk om goed na te denken over scholing en toerusting van vrijwilligers in de parochies. Mocht er behoefte zijn aan een informatieavond rond de Pastorale School, dan kunt u hiervoor contact opnemen met Monique Meeussen.