Bisschop bezoekt zomerkampen

Door: Bisdom maandag 30 juli 2018

Deelnemers en leiding maken er samen een mooie week van

Op woensdag 25 juli bezocht Mgr. Van den Hende het zomerkamp voor tieners in Vinkeveen. De dag ervoor had de bisschop al het jongerenkamp bezocht, dat dit jaar werd gehouden in Uden. Elk jaar organiseren ongeveer 25 vrijwilligers zomerkampen voor kinderen, tieners en jongeren. Desiree Bühler is medewerker jongerenpastoraat en vergezelt de bisschop.

Het is een bijzondere organisatie, benadrukt Desiree: “De leiding bestaat uit vrijwilligers. Een stuurgroep bereidt een thema voor en vanaf het voorbereidingsweekend in april gaan de zomerkampen daarmee aan de slag.” Het thema wordt per kamp toegespitst op de leeftijdsgroep en het hele programma met sport en spel, gebed en catechese wordt uitgewerkt. Er wordt veel werk van gemaakt. Diaken Jos van Adrichem is leiding bij het tienerkamp. Hij vertelt over het thema van dit jaar: Zegt het voort. “Dat gaat over Paulus, zijn roepingsverhaal, zijn reizen en alles wat hij meemaakt. Elke dag maken we een koppeling naar de praktijk van alledag.”

Voor de kinderen zijn de zomerkampen belangrijk. Desiree: “Er zijn kinderen die anders niet op vakantie zouden gaan. PCI’en ondersteunen hen. De zomerkampen zijn daarom laagdrempelig en de prijs wordt laag gehouden. En kinderen vinden het fijn om met gelijkgestemden te zijn. Er is een dagopening en een dagsluiting. Ze merken dat er jongeren zijn die ook naar de kerk gaan en die ook bidden.”

De eucharistieviering op 25 juli met de bisschop wordt buiten in de open lucht én in de schaduw gevierd, want het is warm. Het is de feestdag van de apostel Jakobus vertelt de diaken Jos van Adrichem. Net als Paulus was Jakobus geroepen om het verhaal van Jezus door te vertellen. De kinderen lezen de eerste lezing en de voorbeden. De bisschop preekt over de opdracht die Jezus zijn leerlingen gaf om op tocht te gaan en vruchten voort te brengen die blijvend zijn. “Die vruchten zijn niet het fruit of de groenten die je op de markt koopt, maar vruchten van geloof”, legde de bisschop uit. “Die vruchten mogen we aanbieden voor het koninkrijk van God. Dan gaat het erom dat je de liefde laat zien door anderen te helpen, dat je geduld laat zien, en vertrouwen dat je ook bij moeilijkheden kunt blijven geloven in God.”

“Jezus stuurt de leerlingen daarvoor op weg. Wat voor de eerste leerlingen geldt, geldt ook voor ons. Ook wij mogen onderweg zijn. En net als voor de eerste leerlingen is dat ook voor ons niet altijd makkelijk. De leerlingen wilden Jezus wel volgen, maar wisten dat het moeilijk was en voelden niet altijd voldoende kracht. Ze voelden zich als ‘aarden potten’, die kunnen scheuren en die kapot gaan als je ze laat vallen. We bewaren het geloof in aarden potten. We krijgen de opdracht van Jezus, maar we voelen ons vaak niet sterk genoeg. Dan zou je misschien denken: God, zoekt U maar een ander. Maar juist dan moeten we naar Jezus kijken. Als Gods Zoon was Hij niet alleen maar sterk. Hij werd verdrietig als mensen hem belaagden. Hij stierf aan het kruis, maar overwon de dood. Eigenlijk ben je in het voordeel als je kwetsbaar bent, want dan kun je begrijpen dat je kracht van God nodig hebt. Als jij denkt alles te kunnen, wat kan God dan nog aan jou geven? Nee, we hebben de kracht van God nodig en de steun van elkaar. In je kwetsbaarheid mag je vertrouwen op God. Hij houd je vast, zelfs als jij even niet aan Hem denkt.”

“Vruchten voortbrengen kunnen we allemaal. En als we zwak zijn kan God ons kracht geven. En we gaan daarvoor ook samen met elkaar aan de slag, want daarvoor hebben we de Kerk. Hier op het kamp kan de leiding het ook niet alleen. Ze hebben jullie daarvoor nodig. Vruchten voortbrengen is geen soloactie. Met God en met elkaar kun je bereiken wat belangrijk is: de liefde van Christus en zijn vrede verspreiden. Zo kun je een prachtig bouwwerk maken, vruchten voortbrengen die langer standhouden dan de bananen en sinaasappels van de markt, en geluk mogelijk maken van Gods Rijk voor zoveel mogelijk mensen.”

Voordat er wordt gegeten wordt er nog een vlog opgenomen met de bisschop. De tieners hebben vragen voorbereid en interviewen de bisschop. Hoe oud bent u? Hoe bent u bisschop geworden? Wat is een bisschop eigenlijk? Waar woont u en waar gaat u naartoe voor uw werk? Ze zijn onder de indruk van het aantal kerken en parochies in het bisdom als de bisschop uitlegt dat een bisschop moet besturen, vieren en bidden, de mensen moet leren kennen en zo goed mogelijk bij elkaar moet houden op de weg van het geloof.

De zomerkampen van het bisdom vonden plaats van zondag 22 t/m zaterdag 28 juli. Het kinderkamp moest op woensdag afbreken, omdat zeventien kinderen en vier leiders buikgriep hadden gekregen, aldus een mededeling op de Facebook-pagina van de zomerkampen.

De tieners interviewen de bisschop voor hun vlog.