Tiende Willibrord Zomerkamp voor kinderen uit Den Haag

Door: Bisdom donderdag 26 juli 2018

In 2017 won het Willibrordkamp de diaconieprijs ‘Brood en rozen’

Het Willibrord Zomerkamp is een gezellig kamp, dat jaarlijks wordt georganiseerd door de H. Willibrord- en de H. Agnesgemeenschap van de parochie Maria Sterre der Zee in Den Haag. Kinderen in de leeftijd van 8 t/m 12 jaar nemen eraan deel. In Doetinchem hebben ze een week lang verschillende activiteiten op het gebied van spel, sport, ontspanning en geloof. Op woensdag 18 juli bezocht Mgr. Van den Hende het kamp, dat dit jaar zijn tiende editie beleefde.

Elke dag begint met een dagopening en eindigt met een dagsluiting waarin het (dag)thema centraal staat. Dat is dit jaar: "Het is pas het begin”. Het thema is gebaseerd op wat de Bijbel vertelt over de Schepping en het wordt verwerkt in allerlei activiteiten. Ook op de dag waarop bisschop Van den Hende het kamp bezoekt staan er veel spellen op het programma. De kampleiding vertelt dat de kinderen die ochtend, na de ochtendgym en het ontbijt, de corveetaken met veel liefde uitvoerden. Iedereen steekt op zijn tijd de handen uit de mouwen en samen maken de kinderen en de leiding er zo een mooie week van.

Foto: Willibrord Zomerkamp

De bisschop viert de eucharistie met de deelnemers en eet mee met een tot in de puntjes verzorgde barbecue die het keukenteam heeft voorbereid. Na afloop zegt de kampleiding: “De viering was er één die je niet kunt beschrijven, maar nooit zult vergeten. Fantastisch hoe de kinderen deze viering vol aandacht en inzet hebben gevierd. Na de viering bleef de bisschop nog gezellig koffie drinken, terwijl de kinderen al weer klaar stonden op het veld voor een nieuw spel.”

In 2019 vindt er opnieuw een Willibrordkamp plaats.

Op 11 november 2017 won het Willibrordkamp de diaconieprijs ‘Brood en rozen’ in de categorie ‘diaconie dichtbij’. De jury kende de prijs toe, omdat de parochie er in slaagt om kinderen die moeten opgroeien in armoede en soms de stad nauwelijks uitkomen, een onvergetelijke ervaring te bieden in een heel andere omgeving. Het bijzondere karakter zit soms zelfs in schijnbaar de meest vanzelfsprekende zaken: samen eten op een bepaald tijdstip, terwijl je anders maar iets pakt als je honger hebt; drie keer per dag eten, terwijl kinderen soms thuis maar één of twee maaltijden gewend zijn.