Bisschop en deelname aan de Maria Ommegang Bergen op Zoom

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 29 juni 2022

Foto: Bisdom Rotterdam

Een bijzondere dankstoet met bijbelse verhalen en gebeurtenissen

Op zondagmiddag 26 juni nam bisschop Van den Hende deel aan de Maria Ommegang in Bergen op Zoom. Jongeren uit het bisdom Rotterdam waren uitgenodigd om als afsluiting van het seizoen de Ommegang mee te maken en daarna een ontmoeting te hebben met jongeren uit het bisdom Breda.

Samen met bisschop Liesen van Breda, vicarissen en priesters van het bisdom Breda loopt bisschop Van den Hende mee in de stoet, nadat deze eerst een uur lang aan hen voorbij is getrokken. De stoet trekt door de binnenstad van Bergen op Zoom en overal staan mensen te kijken. Honderden parochianen en andere vrijwilligers geven hun medewerking aan de Ommegang, als personages in de stoet, als zangers en musici, als voorbidders en als medewerkers bij de voorbereiding en organisatie van de Ommegang.

De Maria Ommegang zoals die nu op straat wordt gebracht dateert van 1945. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, op 15 augustus 1943, deed kapelaan Ooijens het voorstel om als Bergen op Zoom voor groot oorlogsgevaar zou worden gespaard uit dankbaarheid jegens de Maagd Maria daarvoor een Ommegang te doen trekken door de straten van Bergen op Zoom.

Foto: Ramon Mangold

Kapelaan Ooijens loopt zelf ook mee als personage in de Ommegang. In de Ommegang worden allerlei bijbelse verhalen en gebeurtenissen uit het Oude en het Nieuwe Testament uitgebeeld en de zeven vreugden van Maria. Ook zijn er verwijzingen naar de geschiedenis van de stad. Zo loopt de heilige Gertrudis mee met kleine kinderen die zijn verkleed als muisjes. De heilige Gertrudis is beschermheilige van de stad Bergen op Zoom en verloste mensen eens van een muizenplaag.

Een van de jongeren uit het bisdom Rotterdam, die op de WJD@Home deelnam aan de workshop ‘video maken met je smartphone’, zal een video maken van de Ommegang. Daarvoor interviewde ze Fredi Hagedoorn, die pastoraal werkster is in Bergen op Zoom. Ze sprak met haar over hoe zij jongeren bij de Kerk probeert te betrekken, over de Maria Ommegang en over de vraag wat Maria voor haar betekent..

Mozes draagt de stenen tafelen met de tien geboden. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Als de video klaar is zal deze worden gedeeld met jongeren in het bisdom Rotterdam, als een opmaat naar de WJD 2023. Pastoor Paul Verbeek van Bergen op Zoom heeft jongeren uit het bisdom Rotterdam uitgenodigd om volgend jaar ook mee te lopen met de Ommegang, als Wereldjongerendagen groep. De WJD vinden plaats in de zomer van 2023.

De voorbereiding op de WJD is een belangrijk onderdeel in het jaarprogramma 2022-2023 van het jongerenpastoraat. Eind augustus komt het jaarprogramma uit.

Foto: Bisdom Rotterdam