Bisschop in Geloofsgesprek: ‘Keer de schotelantenne van je ziel naar God’

Door: Bisdom Rotterdam zondag 16 december 2018

Bekijk de uitzending van het Geloofsgesprek op zondag 23 december

“Ons geloof leent zich ervoor de vraag te stellen: Wie ben ik? Wat vraagt God van mij en moet ik daar met de Heer als leraar niet een draai aan geven? Het gaat erom als het ware de schotelantenne van je ziel opnieuw naar God te keren.” Dit zegt Mgr. Van den Hende op zondag 23 december in het Geloofsgesprek.

Op deze vierde zondag van de Advent vertelt de bisschop over de voorbereiding op Kerstmis. Het gesprek is opgenomen in de Eendrachtskapel in Rotterdam. De bisschop laat zien wat er bijzonder is aan de kerststal in deze kerk en hij vertelt wat zijn wens is voor 2019.

Met Leo Fijen blikt de bisschop terug op het diocesane Jaar van Gebed. Wat heeft dit gebracht? “Gebed is er om je steeds weer open te stellen voor God en de kracht te ontvangen die je nodig hebt voor daden van liefde in Gods Naam”, zegt de bisschop. En vooruitblikkend op het nieuwe jaar: “In het je keren naar het woord van God heb je de beste start van 2019.”

• Van de kerststal is een kerstkaart gemaakt. Deze is te koop op het bisdombureau in Rotterdam (bureau@bisdomrotterdam.nl). Een set van vijf kaarten kost €4,00 (inclusief enveloppen).
  • Bekijk de uitzending van het Geloofsgesprek op zondag 23 december.

Zondag 23 december NPO2
10.15 uur: Geloofsgesprek met Mgr. Van den Hende
10.30 uur: Uitzending van de eucharistieviering vanuit de Petruskerk in Roelofarendsveen. Pastoor Jack Glas is celebrant

Eendrachtskapel

De Eendrachtskapel, in het centrum van de stad, is omgeven door hoge gebouwen en valt niet op in het straatbeeld. Mgr. Van den Hende: “Er wordt wel gezegd dat deze kerk een van de best bewaarde geheimen van de Katholieke Kerk van Rotterdam is. Het is een dierbare plek voor veel mensen. Een ruimte om te mogen bidden, omdat de Heer hier op je wacht.”

Dat geldt inmiddels ook voor de gemiddeld honderd mensen die op zondagavond (18.00 uur) naar de Engelstalige eucharistieviering komen. Sinds kort is er ook een Engelstalige mis op vrijdagochtend om 7.30 uur. De bisschop nam het initiatief voor deze missen vanwege het internationale karakter van de stad Rotterdam. Daarnaast wordt in de Eendrachtskapel elke week op vrijdag en zaterdag de eucharistie in het Nederlands gevierd (12.45 uur), voorafgegaan door eucharistische aanbidding (12.00 uur) en is er op woensdagen eucharistische aanbidding (12.00 uur).