Centrum Vronesteyn houdt een Oriëntatiedag

Door: Bisdom Rotterdam maandag 20 januari 2020

Oriëntatiedag voor de priesteropleiding en diakenopleiding

Centrum Vronesteyn houdt een Oriëntatiedag op zondag 15 maart. Op een poster nodigt rector Walter Broeders mannen uit die nadenken over de vraag of God ze roept om priester of diaken te worden. De poster toont Jezus en de leerlingen die aan het vissen zijn. “Wees niet bevreesd, voortaan zult ge mensen vangen”, staat ernaast.

De afbeelding en het citaat gaan over de roeping van de eerste leerlingen (Lucas 5, 1-11). Jezus staat aan de oever van het meer van Gennesaret, terwijl de mensen op Hem aandringen om het woord van God te horen. Hij stapt in een van de twee boten die er liggen, de boot van Simon, en onderricht de mensen vanaf die plek. Daarna vraagt Hij aan Simon om in het diepe zijn netten uit te gooien voor de vangst. De hele nacht hebben ze nog niets gevangen, maar Simon luistert naar Jezus en gooit de netten uit. Daarop vangen ze een massa vissen. Simon en anderen vissers schrikken. Maar Jezus zegt tegen hem: “Weest niet bevreesd, voortaan zult ge mensen vangen.” De vissers brengen hun boten aan land en laten alles achter om Hem te volgen.

De afbeelding is van het glas-in-loodraam in de kapel van Vronesteyn. Rector Broeders legt uit welke oproep ervan uitgaat. “God roept mensen heel persoonlijk om Hem te volgen. Dat was zo bij de eerste leerlingen en dat is vandaag nog steeds zo. In het bijzonder roept Hij mannen tot priester en diaken in de Kerk. Vronesteyn is de plek in ons bisdom, waar mannen worden gevormd die bezig zijn met de vraag of God ze roept om priester of diaken te worden. Als je begint aan de opleiding hoef je het antwoord op die vraag nog niet te weten. Belangrijk is dat je serieus met de vraag aan de slag wil. Op de Oriëntatiedag gaan we daarover in gesprek. Hou je van God, hou je van de Kerk en hou je van mensen? Over die vragen komen we ook altijd te spreken.”

“Als de Heer je roept om zijn weg te volgen, trek dan niet de roeiriemen terug in de boot, maar vertrouw op Hem.”

Vorig jaar schreef paus Franciscus over de roeping van de eerste leerlingen bij het meer van Gennesaret: “Elke roeping is een oproep om niet aan wal te blijven staan, de netten in de hand, maar Jezus te volgen op de weg die Hij voor ons heeft uitgezet, voor ons eigen geluk en voor het welzijn van de mensen om ons heen.”

Over een roeping tot het gewijde leven of het priesterschap schreef de paus dat de ontdekking van een dergelijke roeping spannend kan zijn en je tegelijkertijd ook angstig kan maken. Er kan veel innerlijke weerstand zijn bij de beslissing om jezelf totaal te geven, alles achter te laten om de Heer te volgen, je volledig aan Hem toe te wijden en te delen in zijn werk “met name in verregaand geseculariseerde contexten waar niet langer een plaats lijkt te zijn voor God en het Evangelie.” Maar, zegt de paus, er kan geen groter geluk zijn dan je leven op het spel te zetten voor de Heer. En met name jongeren geeft hij de boodschap mee: “Wees niet doof voor de roepstem van de Heer. Als Hij je roept om zijn weg te volgen, trek dan niet de roeiriemen terug in de boot, maar vertrouw op Hem.”

Omdat het niet altijd eenvoudig is om je roeping te onderscheiden en de goede koers te kiezen in je leven, vroeg de paus in zijn boodschap voor Roepingenzondag om een vernieuwd commitment van de hele Kerk op het terrein van jongerenwerk en roepingenwerk. Daarbij noemde hij onder meer gebed, schriftmeditatie, eucharistische aanbidding en geestelijke begeleiding.

De Oriëntatiedag vindt plaats op zondag 15 maart van 14.00 tot 16.30 uur. Vronesteyn is gemakkelijk met de trein te bereiken: vijf minuten lopen vanaf halte Voorburg-Leidschendam. Het adres is Park Vronesteyn 14, 2271 HS, Voorburg.