Chrismamis en de eenheid van de Kerk

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 06 april 2023

Foto: Bisdom Rotterdam

Bisschop Van den Hende preekte over samen vieren, verkondigen en dienen

Tijdens de Chrismamis heeft de bisschop de oliën gezegend en het chrisma gewijd voor de viering van de sacramenten in parochies en instellingen in het bisdom Rotterdam. De diocesane eucharistieviering, die elk jaar wordt gehouden, vond plaats op woensdag 5 april in de kathedraal in Rotterdam. Diaken Prins en diaken Doe assisteerden. Vicaris-generaal Van Deelen, vicaris Egging en plebaan Hagen concelebreerden en veel priesters uit het bisdom. Ook de pauselijke nuntius, mgr. Paul Tschang In-Nam, die uit Den Haag was gekomen.

Vicaris-generaal Van Deelen heet alle aanwezigen bij aanvang van de eucharistieviering welkom. “We verzamelen ons vanavond als bisdom en we beleven dat we een Wereldkerk zijn”, zegt hij. “Daarom ook van harte welkom aan de lectoren die ons de schriftlezingen laten horen: de eerste lezing in het Papiaments en de tweede lezing in het Pools.” Na de lezing van het evangelie zegt de bisschop in zijn homilie: “Ik ben blij dat u met velen gekomen bent om deze eucharistie te vieren rond het levende Woord, rond de Heer die zich geeft in de eucharistie. Die met ons is in de sacramenten.”

“We zijn geen toeschouwers die horen hoe Jezus spreekt en hoe Hij handelt”, zegt de bisschop, “maar we mogen ook zelf deelnemers worden aan de verkondiging van zijn blijde boodschap. En dat doen we op drie manieren. Op de eerste plaats door samen te vieren met de Heer in ons midden. Dat doen we door ons geloof te belijden en het door te geven in catechese en getuigenis, het Woord van de Heer. En dat doen we ook door in zijn naam onze naaste lief te hebben en andere mensen van dienst te zijn.”

“Heel bijzonder vandaag mogen wij die eenheid beleven. En kunnen we ook opnieuw ons afvragen: dragen we voldoende bij om in eenheid te vieren en te verkondigen en te dienen?”

“Daar hebben we de kracht van de Geest voor nodig”, vervolgt hij. “Want als je viert en als je getuigt en de ander wil dienen, kun je ook tegenslagen tegenkomen.” En hij zegt: “De Heer die zegt dat Hij de vervulling is van de woorden van Jesaja, Hij die vol is van de Heilige Geest, laat ons delen in die geestkracht om ook op onze beurt te werken aan de verspreiding van zijn blijde boodschap: vieren, verkondigen, dienen. Maar ook waar het gaat om in eenheid te vieren en in eenheid te verkondigen en in eenheid anderen van dienst te zijn. Want de Heer leert dat Hij juist bijeen wil brengen in plaats van mensen tegen elkaar uit wil spelen” (cf. Lucas 11, 23).

De bisschop spreekt over de eenheid van de Kerk: in het samen vieren van de sacramenten, in de leer en de verkondiging van het evangelie, met de paus en de bisschoppen. “Heel bijzonder vandaag mogen wij die eenheid beleven. En kunnen we ook opnieuw ons afvragen: draag ik voldoende bij om die eenheid van de Kerk samen ook waar te maken? Dragen we voldoende bij om in eenheid te vieren en te verkondigen en te dienen? Want dan wordt Christus zichtbaar in ons vieren, in ons getuigenis en ook in onze dienst aan elkaar.”

Priesters vernieuwen in de Chrismamis als diocesane plechtigheid hun beloften aan de bisschop, zoals zij die eens bij hun wijding hebben gedaan. Daarna volgt de zegening van de oliën en de wijding van het chrisma.

“Het goede nieuws voor de armen en zwakken is een belangrijke opdracht van de Kerk in de naam van Jezus.”

De collecte in de Chrismamis is voor de mensen in Zuid-Soedan. Zij staan centraal in de campagne van de Bisschoppelijke Vastenactie. Voor de Veertigdagentijd waren parochies in het bisdom uitgenodigd om bij hun kerkgebouwen een ‘voedsel en meer kastje’ te plaatsen. Na het aandragen van de gaven van brood en wijn voor de viering van de eucharistie brengen vertegenwoordigers van parochies voedingsmiddelen en producten naar voren die na de Chrismamis een plek zullen krijgen in een dergelijk kastje.

Tot slot van de viering doet de bisschop de nuntius een exemplaar van de Nederlandse vertaling van de DOCAT cadeau. “In het evangelie vandaag leest Jezus uit Jesaja, dat Hij is gezonden om aan armen de Blijde Boodschap te brengen, dat gevangenen worden bevrijd, blinden zullen zien, verdrukten zullen worden bevrijd”, zegt hij daarbij. “Het goede nieuws voor de armen en zwakken is een belangrijke opdracht van de Kerk in de naam van Jezus. In het licht van die belangrijke taak heeft de Kerk door de eeuwen heen de sociale leer ontwikkeld. Recent hebben we een Nederlandse vertaling kunnen maken van dit belangrijke boek, dat ons helpt om te vieren, te getuigen en te dienen, om vanuit de liefde van God een samenleving op te bouwen die meer en meer lijkt op het Koninkrijk van God.”

Foto: Bisdom Rotterdam