Netwerk van liefde

VIDEO Het voedseldeelkastje van de H. Joannes de Dooper kerk in Pijnacker

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 25 februari 2023

Het voedselkastje is een voorbeeld van een diaconale actie voor de Veertigdagentijd

“De bedoeling is echt dat de ene mens denkt aan de andere en spullen ter beschikking stelt. Of spullen neemt die hij of zij nodig heeft.” In Pijnacker hangt bij de H. Joannes de Dooper kerk een voedselkastje. Twee mensen van de parochie Christus Koning vertellen erover: Jos Arends en diaken Dick Vrijburg.

In de kerk wordt al langer voedsel ingezameld voor de Voedselbank, vertelt Jos Arends, en elke twee weken naar het verzamelpunt gebracht. Maar het voedselkastje is een nieuw initiatief. De gemeente nam daartoe het initiatief en de parochie werkte er graag aan mee.

Diaken Dick Vrijburg noemt de parabel van de barmhartige Samaritaan en de werken van barmhartigheid uit Matteüs 25: “Het zijn twee voorbeelden van de dienstbaarheid die Jezus ons voorhoudt. Als we daarvan horen wanneer we in de kerk uit de Schrift lezen en het samen vieren, is het ook goed om er samen handen en voeten aan te geven als we weer naar buiten gaan.”

Piet Timmermans is dienstverlener diaconie bij het bisdom Rotterdam. Hij nodigt parochies en PCI’en uit voor een diaconale actie voor de Veertigdagentijd: “Op dit moment is er in de samenleving behoefte aan laagdrempelige hulp. Op allerlei plekken zijn buurtkastjes ontstaan. De kastjes met voedsel voorzien in een behoefte. Er is behoefte aan houdbare levensmiddelen en verzorgingsproducten. De kastjes zijn een uitkomst voor de mensen die er gebruik van maken. En ze zijn er in alle soorten en maten.”

Bekijk de video: