De jonge traditie van de Liduinaprocessie wordt hervat

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 06 mei 2022

Na een onderbreking van twee jaar trekt op 22 mei de Liduinaprocessie opnieuw door de straten van Schiedam

Op zondag 22 mei zal na een onderbreking van twee jaar opnieuw de Liduinaprocessie door de straten van Schiedam trekken. De rector van de Liduinabasiliek, vicaris Henri Egging, nodigt iedereen van harte uit om deel te nemen aan deze processie. De jaarlijkse Liduinaprocessie is een jonge traditie die begon bij het 25-jarig jubileum van de kerk van Sint Liduina en Onze Lieve Vrouw Rozenkrans als basiliek.

“Twee jaar lang zijn vanwege de coronapandemie veel activiteiten uitgevallen”, zegt vicaris en rector Egging. “Vieringen in onze kerken konden slechts met beperkingen doorgaan. Ook de Liduinaprocessie is twee keer afgelast. Maar dit jaar kunnen wij de traditie hervatten en het Liduinafeest met de Liduinaprocessie weer houden.”

Om 10.00 uur begint het Liduinafeest met een feestelijke eucharistieviering in de basiliek. Aansluitend is er koffie en thee en gelegenheid om een zelf meegebrachte lunch te gebruiken in parochiezaal De Wilgenburg. Vanaf 14.00 uur zal na een kort gebedsmoment in de Liduinabasiliek de processie door de straten van Schiedam trekken. Daarin worden de relieken van de heilige Liduina meegedragen.

“De processie gaat langs plaatsen uit het leven van de heilige Liduina en plaatsen uit de devotie tot deze heilige, waaronder de Grote of Sint Janskerk waar een oecumenische gebedsdienst zal plaatsvinden en Huis te Poort”, aldus rector Egging. De processie wordt rond 16.00 uur afgesloten in de basiliek met een korte vesperdienst. Daarna staat in de parochiezaal nog voor elke deelnemer soep en een broodje klaar.

“Vanaf haar ziekbed heeft de heilige Liduina concrete daden van liefde verricht: door haar gebed, door haar vele bezoekers goede raad te geven en door haar giften aan de armen.”

In een brief aan de parochies in het bisdom Rotterdam en aan de priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers in het bisdom onderstreept bisschop Van den Hende de uitnodiging van rector Egging. “Deze keer zal de Liduinaprocessie plaatsvinden in het Jaar van de Sacramenten. De heilige Liduina leefde vanuit een sterke verbondenheid met de heilige Eucharistie. Zij putte veel kracht uit het regelmatig ontvangen van de communie”, schrijft de bisschop. Al jong was zij, na een val op het ijs, aan bed gekluisterd. Op advies van haar biechtvader leerde zij haar chronische ziekte te verbinden met de overweging van het lijden van Christus. Bisschop Van den Hende: “Vanaf haar ziekbed heeft de heilige Liduina concrete daden van liefde verricht: door haar gebed, door haar vele bezoekers goede raad te geven en door haar giften aan de armen”, aldus de bisschop.

“Als christengelovigen mogen wij de sacramenten vieren als een geschenk van onze Heer. Zoals de heilige Liduina kunnen wij ondervinden hoe we erdoor gesterkt kunnen worden in ons leven als leerlingen van Christus, in de gemeenschap van de Kerk. Moge het voorbeeld van de heilige Liduina ons inspireren om nog meer te zien hoe de verrezen Heer ons in de viering van de sacramenten tegemoet komt, en hoe de eucharistie de Kerk opbouwt”, aldus de bisschop.

Het Liduinafeest wordt jaarlijks gevierd op de zondag voor Hemelvaartsdag. De ‘eigenlijke’ feestdag van Liduina volgens de liturgische kalender is 14 juni. Ook rond deze dag zal de Liduinabasiliek stilstaan bij de bijzondere betekenis van de heilige Liduina. Op zondag 12 juni is er om 16.00 uur een feestelijk Liduinalof in de basiliek.

Katholiekleven.nl maakte eerder deze video van de Liduinaprocessie (6 mei 2018):