Dit waren de WJD@Home op Ameland

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 30 januari 2019

Op Ameland leefden 135 jongeren mee met de WJD in Panama

De WJD zijn zondag 27 januari afgesloten met een mis in het Metropark nabij Panama-Stad. Samen met paus Franciscus en honderden bisschoppen en priesters vierden naar schatting 600.000 jongeren samen deze mis. Op Ameland leefden 135 jongeren mee via een parallelprogramma: WJD@Home. Onder hen waren 34 jongeren uit het bisdom Rotterdam.

Het programma op Ameland bestond uit een catechese van Mgr. Van den Hende, vrije tijd, een strandwandeling en workshops. Op zaterdagavond was er een avond van barmhartigheid met eucharistische aanbidding en de mogelijkheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Op zondagochtend vierden de jongeren de eucharistie met als hoofdcelebrant Mgr. Van den Hout (bisdom Groningen-Leeuwarden) en met Mgr. Van den Hende. Beide bisschoppen waren het hele weekend aanwezig. De viering, vanuit de Sint Clemenskerk in Nes, werd live uitgezonden op NPO2, met daaraan voorafgaand een Geloofsgesprek met twee WJD’ers.

Mgr. Van den Hout riep in zijn preek de jongeren op open te staan: ‘”Vandaag kan het begin zijn van je openbare optreden. Een leven als christen in de wereld van vandaag. Leef vanuit het geloof dat Hij je een plek geeft. Misschien is het iets waar je nog niet aan gedacht had, maar dat op je pad komt. Waar je voor gevraagd wordt. Probeer je leven als een roeping te verstaan.‘’

Foto: Katholiekleven.nl

Over roeping ging ook de catechese van Mgr. Van den Hende. Catecheses, verspreid over drie dagen, zijn een vast onderdeel van de Wereldjongerendagen. Tijdens het weekend op Ameland werden deze samengevat in één catechese. De paus koos deze zinnen over Maria uit het evangelie van Lucas: “Grote dingen heeft de Almachtige aan mij gedaan” (Lucas 1, 49), “Vrees niet Maria, want gij hebt genade gevonden bij God” (Lucas 1, 30), “Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord” (Lucas 1, 38).

“De paus is begonnen met Lucas 1, 49 en wat Maria bezingt, namelijk dat God een geschiedenis van heil met ons schrijft. Niet alleen vandaag en toen met de engel Gabriël, maar altijd is Hij met ons op weg”, zei de bisschop. “Steeds opnieuw roept God mensen. In onze tijd roept Hij ook jullie. En als Maria zegt: ‘Grote dingen heeft Hij aan mij gedaan’, zouden we zelf na kunnen denken: Waar ben je God tegengekomen? Waar heb je kracht en moed van Hem ontvangen?”

“’Hier ben ik’ is wat Maria laat zien in wat ze doet en antwoordt. Maar 'hier ben ik' klinkt ook in hoe jullie hier bij elkaar gekomen zijn en de mensen in Panama. Hier ben ik en hier zijn wij. Ieder moet ‘hier ben ik’ zeggen, want niemand anders kan antwoord geven op jouw roeping. Er wordt een persoonlijk antwoord gevraagd. Aan ieder van ons en zo dat het een geheel mag vormen. Als we het samen uitspreken, is het ook dat we zeggen: hier zijn wij. Niet als individuen los van elkaar, maar als personen die samen het volk van God mogen zijn. Ieder van jullie is een unieke persoon. Met je eigen naam en geschiedenis en hart en je geweten. Een unieke persoon, niet dat je zo bijzonder bent dat je de rest niet meer nodig hebt, of dat de rest verbleekt bij jouw aanwezigheid. Nee, zoals God jou roept, zo zal Hij ook anderen roepen. Maar het is wel steeds opnieuw uniek, omdat God met ieder zijn verhaal van heil schrijft.”

Foto: Katholiekleven.nl

“Als bisschoppen met de paus voorop beseffen we dat jullie nu al deel uitmaken voor de Kerk, in kracht van het sacrament van het doopsel. Jullie zijn van grote waarde voor de Kerk en andersom. Wat jij kunt en voor de Kerk wil betekenen en wat je verwacht van de Kerk heeft alles te maken met roeping. Roeping betekent dat God ons steeds weer persoonlijk uitnodigt.”

“God gaat met iedere mens vanaf het begin een dialoog aan. Hij probeert in je hart beetje bij beetje te vragen: Weet je waarvoor je op aarde bent? Durf je een ander te dienen in mijn Naam? In gewetensvragen en crisismomenten, in al die momenten, is God met ons in dialoog. Heb je wel eens nagedacht of God je roept tot priester of religieus of tot het huwelijk, maar dat er ook sprake kan zijn van roeping bijvoorbeeld als je werkt in de politiek of in het onderwijs? Wat voor plan zou God met je hebben? Maria durft te zeggen: God is alles voor mij. Durven wij dat ook? Niet omdat we zo flink zijn, maar omdat ons vertrouwen zo groot is.”

Foto: Katholiekleven.nl

“Daarbij moeten we tot slot toch zeggen, dat bidden er de sleutel voor is. Jezus bad in de loop van heel de dag, Maria bad en bewaarde alles in haar hart, en bijvoorbeeld een grote heilige zoals Moeder Teresa had de kracht niet kunnen vinden om naar de zieken en armen te gaan zonder haar gebed. Bidden is nodig voor een vitaal geloof. En er is ook moed voor nodig. De helft van de wereld zegt: het helpt toch niks. Of je leven is heel druk. Of je vraagt je af of je antwoord krijgt. De paus zegt: bidden vraagt moed. Vroeg of laat komt zijn antwoord, zorg dan dat je erbij bent en dat je ‘ja’ kunt zeggen met heel je hart.”