Doet u ook mee met de kerstactie Vronesteyn?

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 23 december 2022

Priesterstudent Arno Aardoom. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Donateurs van Vronesteyn ontvingen deze maand het verzoek om een bijdrage te geven voor Vronesteyn. Via centrum Vronesteyn worden nieuwe priesters en diakens opgeleid voor het kerkelijk leven in de parochies van het bisdom Rotterdam. “Priesters en diakens zetten zich in voor de verspreiding van de blijde boodschap. Wilt u met Kerstmis hun opleiding steunen?” is het verzoek dat bij de kerstactie van Vronesteyn wordt gedaan.

Doet u ook mee met de kerstactie voor Vronesteyn?

In 1223 zette de heilige Franciscus van Assisi in de buurt van zijn klooster voor het eerst een kerststal op. Het was een levende kerststal. Daarmee wilde hij de gebeurtenis van de geboorte van Christus zo concreet mogelijk uitbeelden. Volgend jaar is dat precies 800 jaar geleden. Nog steeds worden er kerststallen neergezet in huizen en kerken, in scholen en instellingen; op de plekken waar wordt gewoond en gewerkt.

Vanwege de kerstactie van Vronesteyn werd daarom een speciale kerststal gemaakt die kan worden uitgeknipt en opgezet. En die ook cadeau kan worden gedaan aan iemand die nog geen kerststal heeft. Kinderen kunnen er ook een kijkdoos van knutselen en die zelf houden óf cadeau doen aan iemand, om zo de blijde boodschap verder te verspreiden van het licht dat Christus is komen brengen.

In de parochies van het bisdom Rotterdam zetten velen zich in om de kerstvieringen goed te laten verlopen. Onder hen zijn ook oud-studenten van Vronesteyn die nu priester of diaken zijn en de huidige studenten die zich inzetten als vrijwilliger of als stagiair. Er zijn drie priesterstudenten verbonden aan Vronesteyn. Ook volgt een student de opleiding tot permanent diaken. Priesterstudent Ad van Luijn ontving op 1 oktober de priesterwijding en is inmiddels benoemd in de federatie St. Franciscus tussen duin en tuin voor de parochies in het Westland.

Vronesteyn startte in 2022 met een jaar van onderscheiding, onder de titel ‘Kom en zie’. Dit onderscheidingsjaar staat open voor mannen die op zoek zijn naar hun roeping en daarbij ook de mogelijkheid van het priesterschap of het diaconaat willen overwegen. Vronesteyn zorgt voor begeleiding. In de digitale nieuwsbrief van Vronesteyn schrijft spirituaal Jeroen Smith over het programma, dat volgend jaar opnieuw start.

Zo bouwt Vronesteyn mee aan de toekomst van de Kerk in het bisdom. Bisschop Van den Hende en rector Broeders, de staf en studenten van Vronesteyn hopen dat velen de priester- en diakenopleiding blijven dragen met gebed en uw financiële steun.

Doet u mee met de kerstactie Vronesteyn?

Via centrum Vronesteyn worden nieuwe priesters en diakens opgeleid voor het kerkelijk leven in de parochies van het bisdom Rotterdam. Wilt u met Kerstmis hun opleiding steunen? Maak uw gift over via IBAN NL29 INGB 0000 3656 73 t.n.v. Centrum Vronesteyn, of geef eenvoudig met onderstaand donatieformulier.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: