Drie diaconale pelgrimswandelingen in het Nieuwe Waterweggebied

Door: Bisdom woensdag 14 maart 2018

Foto: Jan Maasen

Pelgrimswandelingen in de stad bezoeken bijzondere plekken, waar eenzaamheid en isolement worden bestreden

De parochie De Goede Herder organiseert op zaterdag 17 maart drie diaconale pelgrimswandelingen in het kader van de Vastenactie. Parochianen en andere belangstellenden wandelen die dag door hun eigen stad en bezoeken bijzondere plekken, waar eenzaamheid en isolement worden bestreden. Dat thema is ontleend aan het landelijke Vastenactieproject, dat immers isolement van hiv-patiënten wil doorbreken en hun stigmatisering wil voorkomen.

Twee jaar geleden vond in het Nieuwe Waterweggebied de Pelgrimstocht van de Vastenactie plaats. Toen werkten katholieke MOV-groepen en protestantse ZWO-groepen samen om in de drie steden Schiedam, Vlaardingen en Maassluis een pelgrimstocht uit te zetten. Daar hebben ze de smaak te pakken gekregen. In 2016 liepen de routes grotendeels door het buitengebied, maar werden in de bebouwde kom ook enige diaconale gebouwen aangedaan. Nu ligt het accent op de kennismaking met diaconale initiatieven in de stad.

In Maassluis worden de deelnemers om 9.15 uur met koffie en thee ontvangen in de Petrus en Pauluskerk. Om 10.00 uur vertrekken zij naar de Voedselbank, waar zij een uitleg krijgen. Daarna gaan ze weer op pad voor een langer stuk en eindigen in de Immanuelkerk. Mirjam Boswijk van Kerk in Actie informeert de deelnemers na de lunch over de problematiek van HIV/aids in Zambia. Om 14.30 uur is het programma afgelopen.

In Vlaardingen begint men juist met een lunch in Resto van Lopik bij de sociale supermarkt. Daarna bezoeken de deelnemers Pameijer en eindigen bij het diaconaal centrum De Windwijzer. Ze maken daar kennis met het project ‘Zingen in het Nederlands’, voor buitenlanders die onze taal sneller willen leren.

De diaconale pelgrimswandelingen zijn een kennismaking met initiatieven in de eigen stad, die inhoudelijk raakvlakken hebben met het Vastenactieproject.

De Schiedamse pelgrims starten hun diaconale wandeling om 11.00 uur bij de Liduinabasiliek. Zij bezoeken het bewonersinitiatief ‘De Buren van Oost’. Op deze mobiele buurtpost worden jong en oud samengebracht. De volgende halte is inloophuis ‘De Wissel’, een huiskamer voor de wijk. Daarna gaan de pelgrims nog langs Vluchtelingenwerk om tegen 14.00 uur weer terug te keren bij de basiliek voor een korte toelichting op het werk van de stichting ROS. Dit steunpunt ondersteunt mensen zonder papieren in het Rijnmondgebied.

De drie diaconale pelgrimswandelingen bieden de deelnemers de kans kennis te maken met initiatieven in de eigen stad, die inhoudelijk raakvlakken hebben met het Vastenactieproject van dit jaar. Zo leren zij hun eigen stad ook beter kennen. De parochie De Goede Herder heeft het voortouw genomen bij de organisatie ervan, en werkte daarbij nauw samen met de protestantse kerken en de genoemde maatschappelijke initiatieven.

Deze drie wandelingen maken deel uit van de 40-dagencampagne. Het bisdom Rotterdam richt in de Veertigdagentijd (14 februari – 1 april 2018) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel krijgt in deze periode de Vastenactie veel aandacht, die dit jaar actie voert voor een armoedebestrijdingsprogramma in Mbala, Zambia. Maar de 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij. Met deze 40-dagencampagne wil het bisdom een bijdrage leveren aan het zichtbaar maken van de Kerk als netwerk van liefde.