‘Een mooie ontdekkingstocht voor jong en oud’: De Bijbel-expo is in Lisse

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 15 december 2020

De bijbeltentoonstelling in de in de H. Agathakerk. (Foto: H. Willibrordus parochie)

Bijbeltentoonstelling laat zien dat de Bijbel een inspirerend boek is voor iedereen

“Ik vind het fantastisch. De Bijbel is heel belangrijk en ik wil graag dat mensen daar meer kennis mee maken, er meer uit gaan lezen en meer ontdekken wat de Bijbel voor hen persoonlijk kan beteken.” Pastoor Bouke Bosma is blij met de pop-up bijbeltentoonstelling van het bisdom die in de tweede helft van november werd opgebouwd in de H. Willibrordus parochie.

Hij wil er de komende tijd graag nog meer bekendheid aan geven. “Ik hoop dat de tentoonstelling mensen nieuwsgierig maakt naar de Bijbel en aanzet om het boek te pakken. Het is een misverstand om te denken dat de Bijbel alleen leesvoer is voor pastorale beroepskrachten. Het is een boek voor iedereen.”

“Wat de Bijbel je brengt? De Bijbel helpt je om je meer te richten op het Woord van God, dat leeft en ons ook nu in onze tijd iets te zeggen heeft. De Bijbel kan een richtsnoer zijn in je leven, bijvoorbeeld als je ermee bidt. Je kunt een tekst van de dag lezen en dan bidden: Heer, wat wilt U mij zeggen in deze lezing?” Pastoor Bosma benadrukt dat de Bijbel vertelt over de liefde van God en dat je vanuit die liefde je leven vorm en inhoud mag geven door er te zijn voor anderen en door eerlijk en oprecht in het leven te staan. “Iedereen heeft talenten die hij of zij gelovig in kan zetten door te getuigen van de liefde in woord en daad. En met vuur en passie, zoals de Heer dat deed.”

“Hoe vaak merk ik wel niet dat mensen voor zichzelf constateren dat ze eigenlijk te weinig weten van het geloof.”

“De bijbeltentoonstelling staat hier mooi in de H. Agathakerk. Jammer genoeg hebben we te maken met corona en is het minder druk in de kerk”, aldus de pastoor. Hij ziet voor de expo met name kansen ook voor gezinnen. “Het is echt een hele mooie expositie en het materiaal erbij is prima, zoals het opdrachtenboekje voor kinderen en de meeneemkaartjes. Het is een tentoonstelling voor volwassenen én kinderen. Het is mooi en belangrijk om samen die ontdekkingstocht te maken.”

“Hoe vaak merk ik wel niet in gesprekken met volwassenen dat ze voor zichzelf constateren dat ze eigenlijk te weinig weten van het geloof. Met jongerencatechese zijn ook de ouders nodig, zodat in het gezin het gesprek over geloof weer op gang komt aan de keukentafel. Daar kan deze expo een prachtige tool voor zijn. Geloof is voor de zondag in de kerk, maar ook voor thuis in je dagelijkse leven op school, op je werk, bij de buren. Deze tentoonstelling kan erbij helpen de Bijbel ter sprake te brengen en om praten over je geloof weer wat gewoner te maken.”

• De tentoonstelling ‘De Bijbel Rond’ ook in uw parochie? Parochies die de pop-up bijbeltentoonstelling willen aanvragen kunnen via de pastoor of moderator contact opnemen met Annemieke de Jong
  • QR-codes op de panelen verwijzen voor meer informatie naar pagina’s op de bisdomwebsite. Bezoek de Bijbel-expo pagina’s