FOTOVERSLAG Bisschop wijdt Ad van Luijn tot priester voor het bisdom

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 05 oktober 2022

Foto: Johan Wouters

Bisschop Van den Hende wijdt Ad van Luijn door handoplegging en gebed tot priester voor het bisdom Rotterdam

Op zaterdag 1 oktober wijdde bisschop Van den Hende door handoplegging en gebed Ad van Luijn tot priester voor het bisdom Rotterdam. Dat gebeurde tijdens een eucharistieviering in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal in Rotterdam die door vele mensen werd bijgewoond, waaronder familie, parochianen uit zijn thuisparochie, zijn stageparochie en zijn huidige parochie. Vicaris-generaal Van Deelen heette iedereen welkom aan het begin van de viering, ook degenen die deze online volgden via de livestream.

Bij de uitverkiezing van de kandidaat voor de wijding, waarin de liturgie voorziet, verklaart rector Broeders van Vronesteyn “op grond van de ondervraging van het christenvolk en het oordeel van de verantwoordelijken” dat Ad van Luijn waardig bevonden is voor de priesterwijding. In zijn korte verklaring schetst rector Broeders hem als persoon: positief, energiek, extravert, intelligent en dienstbaar. Hij geeft aan hoe Ad van Luijn in de jaren van opleiding en vorming een grote groei als mens en als toekomstige ambtsdrager liet zien.

Op de uitverkiezing volgt de homilie. De Schriftlezingen zijn uitgekozen door de wijdeling (Jesaja 61, 1-3a; 1 Petrus 4, 7b-11; Matteüs 20, 25b-28). “Het zijn korte lezingen vandaag”, zegt bisschop Van den Hende daarover. “Maar korte lezingen, vergis u niet, bevatten vaak zinnen en woorden voor heel uw leven. Ze zijn ook de moeite waard om uit het hoofd te leren, om uiteindelijk in uw hart te bewaren.”

Foto: Johan Wouters

“Het zijn korte lezingen, maar stof tot nadenken en uitdaging voor heel het leven”, aldus de bisschop die deze dag van de wijding niet alleen “een feest” noemt, maar ook “een ernstig moment”. “Want je neemt nogal wat op je schouders […] Je hebt gezegd: ja, hier ben ik. Dat deed je voor de tweede keer, want het was ook al bij de diakenwijding in mei van dit jaar zo. Het is nogmaals bevestigen: hier ben ik, Heer. En wat ik spreek, wil ik spreken in uw naam. En wat ik zeg, wil ik zeggen in uw naam. Dat is belangrijk in onze tijd, dat je als priester voorgaat op de weg van het geloof.”

“Wanneer we ons geloof uitdragen, vraagt dat soms ook moed, omdat niet iedereen het geloof nog kent of beaamt”, zegt de bisschop. En hij wijst erop dat de wijding de hele gemeenschap raakt: “Ad is door de Heer geroepen, door de Heer uitgekozen, maar in de gemeenschap van de Kerk. Dat betekent niet dat hij alleen iets voor óns moet gaan doen. Maar dat hij ook in Christus’ naam ons mag vragen hem te dragen en met hem het levende lichaam van de Heer te vormen.”

“Ik hoop dat u deze wijding ook in uw hart bewaart en nog vaak zult denken: op welke manier kan ik die liefde van God tonen en ontvangen?” zegt de bisschop tot slot. “Op welke manier kan ik dienstbaar zijn en spreken de woorden van de Heer? De priester gaat ons daarin voor in de viering van de sacramenten, in de verkondiging en in de leiding. Maar dat betekent niet dat parochies achteroverleunen of het allemaal overlaten. Samen hebben wij de taak om het lichaam van Christus te zijn.”

Foto: Johan Wouters

Aan het eind van de viering ontvangt de wijdeling twee papieren: de oorkonde die het bewijs is van de priesterwijding en de benoemingsbrief als priester (parochievicaris) voor de parochies van de Federatie St. Franciscus tussen duin en tuin te Honselersdijk (Westland).

Diaken Melchior Kerklaan en diaken Peter Winnubst assisteerden in deze viering. De lectoren waren de dochter en schoonzoon van de wijdeling, mw. Roggo-Van Luijn en de heer Roggo. De liederen werden verzorgd door de Kathedrale Laurentius en Elisabeth cantorij o.l.v. Marc Schaap en met Aart de Kort op het orgel. Annemieke de Jong was cantor.

Klik op de foto voor een vergroting en blader voor meer afbeeldingen: