Fotoverslag startviering bisdombedevaart Rome

Door: Bisdom zondag 08 oktober 2017

Bedevaartleider vicaris-generaal Tjeerd Visser. (Foto: Ramon Mangold)

Eucharistieviering met gebed om zegen over de bedevaart

Op de feestdag van de heilige Franciscus van Assisi, 4 oktober, komen de deelnemers aan de bisdombedevaart naar Rome bij elkaar in Schiedam voor de startviering. “In deze viering willen we bidden om zegen voor de bedevaart”, legt bedevaartleider en vicaris-generaal Tjeerd Visser uit aan het begin van de eucharistieviering. Daarna nodigt hij Mgr. Van den Hende uit om de viering te leiden. De bisschop is hoofdcelebrant. Vicaris Egging concelebreert als rector van de basiliek. Later die avond, als de pelgrims elkaar ontmoeten in hun elf deelgroepen, zal hij een rondleiding geven aan familie en vrienden die mee zijn gekomen. Priesters die meereizen met de bedevaart zijn concelebrant in de eucharistieviering. Diakens verleenden liturgische assistentie. Het bedevaartkoor onder leiding van Irene van Geel zingt. Freek Elbers begeleidt hen op het orgel.

Tjeerd Visser verzorgt de homilie. Het is moeilijk kiezen als je mag preken over de heilige Franciscus van Assisi, vertelt hij. Er zijn namelijk tal van indringende en onvergetelijke momenten als je zijn leven overziet. Franciscus is bekend om zijn aandacht voor de melaatsen, de armoede, de schepping. Maar vanwege de bedevaart preekt Tjeerd Visser over de reizen die Franciscus maakte.

Een van die reizen was naar Rome, samen met de broeders die zich bij Franciscus hadden aangesloten. Ze reisden naar Rome om de paus toestemming te vragen om een officiële orde te worden. Tjeerd Visser: “De paus is een groot en machtig man in Rome. Franciscus is een kleine en nederige man uit Assisi, die zijn regel komt aanbieden. Beiden hebben elkaar iets te bieden. Paus Innocentius III heeft goedkeuring te verlenen aan deze nieuwe tak van religieus leven. Franciscus leert de Kerk het ideaal van de armoede en de nederigheid. Hij had de stem van de Heer gehoord: Franciscus herstel mijn huis. Hij herstelde een kapel, maar begreep daarna dat de woorden ook in de geest waren bedoeld. Ze hielden een opdracht in om de Kerk van binnenuit te vernieuwen en om te vormen.”

“Als we volgende week op bedevaart mogen gaan naar Rome, mogen wij daar onder de paraplu van de Wereldkerk ervaren wat het is om deel uit te maken van een wereldwijde gemeenschap, een wereldwijd netwerk. Onze paus Franciscus zegt dat ieder van ons daarin zijn eigen touwtje te leggen heeft. We mogen ons deel weten van een groot geheel.”

Foto: Ramon Mangold

Een andere reis die Franciscus ondernam was naar de sultan. Franciscus wilde hem de ogen openen voor het christelijk geloof. De sultan bekeerde zich niet, maar was wel diep onder de indruk van het geloof van deze kleine man uit Assisi. “We kunnen er tijdens de bedevaart over spreken hoe wij het evangelie verkondigen in woorden en daden voor mensen die het geloof niet kennen. Daarvoor hoeven we zoals Franciscus niet te reizen, want dat kan in onze eigen directe omgeving.”

“Op bedevaart mogen we spreken over datgene waar ons hart vol van is. We mogen dat opnieuw ervaren en ons laven aan de bron van de Kerk. Om bemoedigd thuis te komen en te bouwen aan het netwerk van liefde, samen ook met alle mensen van goede wil. En dat zijn er nogal wat. Laten we vreugde meenemen en het licht brengen aan mensen die in duisternis leven.”

Aansluitend daarop bidt de bisschop in het slotgebed: “Help ons, Heer, door de heilige gaven die wij genuttigd hebben, de heilige Franciscus na te volgen in zijn edelmoedigheid en apostolische ijver. Wij bidden U: laat ons de gaven van uw liefde ontvangen en ze gebruiken voor het heil van alle mensen.” Voordat de bisschop de zegen geeft en de viering afsluit, vertelt hij dat er voor de bedevaart een noveen is gemaakt. De noveen is dan uitgereikt en wordt op de website van het bisdom geplaatst.