Noveen voor de bedevaart naar Rome

Door: Bisdom donderdag 05 oktober 2017
De startviering vond plaats in de basiliek in Schiedam. (Foto: Ramon Mangold)
Bedevaartgangers en thuisblijvers vormen als netwerk van liefde een biddende gemeenschap

Tijdens de startviering op 4 oktober voor de bisdombedevaart naar Rome ontvingen pelgrims en thuisblijvers een noveen. De noveen kan worden gebeden de dagen voorafgaand aan de bedevaart, en ook tijdens de bedevaart. Een noveen is een beproefde manier van gebed, waarbij gedurende negen dagen wordt gebeden.

Mgr. Van den Hende: “De bedevaart naar Rome is belangrijk voor ons als Kerk, als netwerk van liefde. Door de bedevaart wordt onze verbondenheid als netwerk van liefde en geloof versterkt. Deelnemers aan de bedevaart zijn tochtgenoten: zij delen en vieren het geloof met elkaar. Thuisblijvers en deelnemers zijn bondgenoten in het gebed: biddend voor elkaars intenties, maken wij extra ruimte in ons hart voor de vragen en noden van anderen.”

De Kerk is een netwerk van liefde. Gelovigen van verschillende parochies en geloofsgemeenschappen en verschillende generaties zijn met elkaar verbonden, in kracht van de heilige Geest. In de bijbel wordt de verbondenheid met de Heer en met elkaar op beeldende manieren beschreven. In het evangelie van Johannes zegt Jezus: “Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken” (Johannes 15, 5). Sint Paulus spreekt over de Kerk als een lichaam bestaande uit vele ledematen met Christus als het hoofd (1 Korintiërs 12, 27). De apostel Petrus nodigt uit om ons als levende stenen te laten voegen in het geestelijke bouwwerk van Christus (1 Petrus 2, 4-5).

De noveen kan op twee manieren worden gebruikt:

1. deelnemers aan de bedevaart en thuisblijvers kunnen de gebedsnoveen gebruiken als voorbereiding op de bedevaart
  2. thuisblijvers kunnen met deze noveen de dagen van de bedevaart met hun gebed begeleiden

Zo vormen bedevaartgangers en thuisblijvers als netwerk van liefde een biddende gemeenschap en is het gebed een uiting van de band met elkaar en met de Heer.

Bedevaart noveen

• Wees een moment stil ter voorbereiding op het gebed.
  • Maak bewust en rustig een kruisteken: in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Amen.
  • Bid gedurende de negen dagen telkens één van de gebeden, of iedere dag de gehele reeks.
  1. Vader in de hemel, vanaf onze geboorte mogen wij in vertrouwen met U en elkaar op weg gaan als pelgrims van geloof; houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  2. Vader in de hemel, door het doopsel ontvingen wij van U de kiem van eeuwig leven en mogen wij deel zijn van uw Kerk: houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  3. Vader in de hemel, uw Zoon Jezus Christus leert ons wat uw barmhartigheid betekent en dat U steeds opnieuw onze zonden wilt vergeven; houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  4. Vader in de hemel, wij danken U voor de apostelen Petrus en Paulus die uw blijde boodschap tot in Rome hebben verkondigd; houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  5. Vader in de hemel, wij mogen uw woord van eeuwig leven in ons hart bewaren; houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  6. Vader in de hemel, in geloof zijn wij verbonden met de heilige diaken Laurentius die dienstbaar was aan de tafels van de eucharistie en van de armen; houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  7. Vader in de hemel, wij mogen meewerken aan de komst van uw koninkrijk door de werken van barmhartigheid, houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  8. Vader in de hemel, de heilige Geest komt ons te hulp om woorden te vinden voor ons gesprek met U en te volharden in het gebed, houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  9. Vader in de hemel, U schenkt ons uw kracht om elkaar vast te houden en te dragen in geloof, houdt ons gaande op de weg van het evangelie.
  • Gebed des Heren: Onze Vader die in de hemel zijt… Amen.
  • Maak bewust een kruisteken ter afsluiting.

Imprimatur: Rotterdam, 2 oktober 2017 + Johannes van den Hende