Gebed bij de actie Kerkbalans

Door: Bisdom donderdag 18 januari 2018

Foto: Ramon Mangold

Gebed om zegen bij de start van de actie Kerkbalans 2018

Bij de start van de actie Kerkbalans wordt in het bisdom Rotterdam gebeden om zegen. Het gebed is geschreven door vicaris-generaal Tjeerd Visser en hier geplaatst op de website van het bisdom. Het wordt gebeden bij het diocesane startmoment van de actie Kerkbalans in Zoetermeer en daarnaast aangereikt aan de parochies in het bisdom, die ook een startmoment houden.

God onze Vader,

Nu wij een nieuw seizoen Kerkbalans starten komen we tot U. Wij komen tot U om U te bidden om uw zegen. Wij bidden U om zegen voor uw Kerk, dat netwerk van liefde, dat lichaam van uw Zoon Jezus Christus, dat uit zoveel verschillende ledematen bestaat.

Wij bidden U om zegen voor de mensen aan de rand: voor de twijfelaars, de zoekers. Dat zij U mogen ontdekken als hun God en Vader die hen liefheeft. Dat zij zich meer onderdeel gaan voelen van onze gemeenschap. Niet alleen als mensen die ontvangen, maar ook als mensen die iets te geven hebben: hun warmte, hun kennis en kunde, en ja ook een financiële bijdrage.

Wij bidden U om zegen voor de mensen die zich al langer onderdeel voelen van de Kerk. Voor al diegenen die op allerlei manieren betrokken zijn. Dat zij deze betrokkenheid volhouden en verdiepen. Dat zij nog meer mogen groeien in de gave van zichzelf en van alles wat nodig is om uw Kerk tot levend netwerk van liefde te maken. Dat zij meer en dieper mogen beseffen dat de Kerk niet zonder hun persoonlijke inzet of geld kan. Ja, dat zij zelf met al deze gaven de Kerk zíjn.

Wij bidden U om zegen voor de mensen die menen dat ze weinig te geven hebben. Voor de mensen die zich niet altijd onderdeel voelen van uw Kerk. Wij bidden U voor alle zieken en stervenden die buiten het zicht van onze gemeenschap dreigen te raken. Dat wij hen niet vergeten, en dat zij mogen weten dat U hen nooit vergeet. Ook voor jonge mensen bidden we die binnen onze Kerk ook dikwijls hun plek moeten vinden. Dat wij hen daarbij helpen, hun talenten benoemen en deze weten te benutten en hen aansporen hun bijdrage aan dat grote netwerk van liefde te leveren.

Op deze dag bidden wij ook heel bijzonder voor het goede werk van al die Kerkbalans vrijwilligers. Voor allen die op welke manier dan ook bij de Kerkbalans betrokken zijn. Vooral voor hen die op weg gaan om in de komende tijd het gezicht van de Kerk te zijn. Dat zij met uw hulp anderen mogen laten voelen dat zij erbij horen. Maar ook dat zij in staat zijn om anderen aan te zetten hun bijdrage in de Kerkbalans te geven. Dat zij in zichzelf en daardoor bij anderen het besef laten groeien hoe belangrijk het werk van uw Kerk in deze wereld is.

Wij vragen U dit alles op voorspraak van Maria, de moeder van de Kerk, en door Christus onze Heer.

Amen.