Kerkbalans: ‘Zoetermeer kan niet zonder de kerken’

Door: Bisdom donderdag 11 januari 2018

Pastoor Jaap van der Bie (l) en dominee Jaap van den Akker (r). (Foto: Peter van Mulken)

Katholieke parochie en protestantse gemeente houden gezamenlijk startmoment Kerkbalans

Op zaterdag 20 januari beginnen kerken in Zoetermeer gezamenlijk de grootste fondsenwervende actie van het jaar: Kerkbalans. Het is de eerste keer dat de kerken de actie gezamenlijk starten. Dominee Jaap van den Akker is predikant van de Protestantse Gemeente Zoetermeer. Jaap van der Bie is pastoor van de katholieke H. Nicolaasparochie. Zij vertellen waarom de actie Kerkbalans zo belangrijk is.

“We merken een grote behoefte en noodzaak voor kerken om een rol te spelen in de Zoetermeerse samenleving”, vertelt pastoor Van der Bie. Hij noemt de kringloopwinkel, de Voedselbank, de zorg voor mensen in inloophuizen, zorginstellingen en ziekenhuizen. Diaconale fondsen in Zoetermeer werken samen om heel praktische individuele hulp te geven aan mensen, vult dominee Van den Akker aan. Hij wijst ook op de schuldhulpmaatjes, een oecumenisch initiatief, waarbij veel kerkleden betrokken zijn.

“Mensen hebben problemen op het gebied van relaties, financiële problemen en bij eenzaamheid vaak vragen naar de zin van het leven”, vertelt de pastoor. “In een stad als Zoetermeer kunnen mensen heel individueel en anoniem leven. Eenzaamheid is een groot probleem. Er is veel leed. Daarover hebben we ook contact met bijvoorbeeld de wijkteams van de gemeente Zoetermeer.”

“De kerken zijn van betekenis als het gaat om bezoek aan ouderen, eenzame mensen, zieken. En ook in het maatschappelijk debat.”

Wat zou de Zoetermeerse gemeenschap missen als de kerken er niet zouden zijn? Dominee Van den Akker: “De diepere betekenis van ons leven. In de kerk kun je de hectiek van het leven even achter je laten.” Het is belangrijk om vragen te stellen bij het samenleven, benadrukt hij. “In de kerk zijn we steeds op zoek naar de vraag: wat is goed voor mensen en voor de samenleving? Die vraag wordt ons gesteld vanuit de Bijbel. Vanuit ons geloof dus. Gaat het erom of je veel geld hebt, of dat je liefde ervaart van de mensen om je heen?” Hij vervolgt: “De diepste grond van ons geloof is dat God ons liefheeft. Je ziet dat zonder liefde het leven opeens heel moeilijk wordt. Maar God heeft gewild dat ik er ben. Het is dus goed dat ik er ben. En dat geldt ook voor andere mensen. Dat is onze grondhouding. Je bent door God gewild. Wij moeten dat tegen mensen zeggen en er aan werken dat ze dat ervaren.”

De participatiesamenleving doet een groot beroep op mensen en dus ook op de kerken. Pastoor Van der Bie: “De overheid doet een stap terug. Daarom zijn de kerken van betekenis als het gaat om bezoek aan ouderen, eenzame mensen, zieken. En ook in het maatschappelijk debat. Op 21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Via het Beraad van Kerken gaan we in gesprek met politieke partijen.”

De actie Kerkbalans start aan het begin van het nieuwe jaar. Wat zijn de goede voornemens voor 2018? “Die zijn er zeker”, vertelt de pastoor. “Onder het motto ‘in beweging komen’ willen we zorgen voor mensen om ons heen.” Daarvoor is geld nodig, maar ook nog meer praktische hulp, waarvoor de parochie in contact wil komen met mensen. “De geloofsgemeenschap is een ‘netwerk van liefde’, dat je elkaar weet te vinden, weet hebt van elkaar en elkaar wil ondersteunen. Ook in de wijken waar geen kerkgebouw staat, zijn mensen op die manier met elkaar bezig, in instellingen, verzorgingshuizen, inloophuizen.”

Foto: Peter van Mulken

Zoetermeer kreeg vorig jaar een tijdelijke vluchtelingenopvang. Dominee Van den Akker vertelt hoe snel er via de kerken vrijwilligers werden gevonden. “We hebben een groot netwerk van mensen met allerlei talenten die ze in willen zetten voor een ander. Van een schutting overeind zetten tot juridische hulp. De kerk is een oefenplaats van de liefde. Als het gaat om goede voornemens voor 2018 zou het weer de uitdaging zijn om nog meer te laten zien wat de kerk bij te dragen heeft, een boodschap waar uiteindelijk iedereen beter van wordt. En ja, daar is geld voor nodig.”

De katholieke parochie ondertussen hoopt onder meer de contacten met de katholieke scholen verder uit te bouwen. “We hebben nog nooit zoveel kerstvieringen gehad met de katholieke basisscholen als het afgelopen jaar”, vertelt de pastoor. “Dat waren er een stuk of acht.” De parochie wil het geloof doorgeven aan de nieuwe generaties: “Met Kerstmis natuurlijk de geboorte van Jezus. Maar in het algemeen het geloof als zodanig en de verantwoordelijkheid die je hebt voor mensen in de samenleving, mensen in nood.”

Tijdens het startmoment voor Kerkbalans op 20 januari wordt de kerkklok van de H. Nicolaaskerk geluid. Dominee Van den Akker: “Noem het een ‘wake-up call’. Het luiden van de kerkklok is een oproep om even stil te staan bij jezelf, de naaste en God.” Bij de actie Kerkbalans in Zoetermeer zijn honderden vrijwilligers betrokken. Zo’n 250 van de protestantse gemeente en zo’n 150 van de katholieke parochie. Met het startmoment hopen de protestantse gemeente en de katholieke parochie veel mensen aan te spreken. “Voor de generatie van mijn eigen ouders was het een vanzelfsprekend principe: je bent lid van de kerk en dus draag je bij”, vertelt dominee Van den Akker. “Jongere kerkleden kennen het principe minder en ze zijn ook met minder. Daarom luiden we de kerkklok op 20 januari.”

• Zie www.kerkbalans.nl voor de campagne van 2018: ‘Geef voor je kerk’. De actieperiode Kerkbalans is van 20 januari t/m 3 februari.
    “Jaarlijks halen 40.000 vrijwilligers in 2.000 kerken in Nederland geld op voor hun plaatselijke kerk. Om kerken actief te laten zijn. Waar iedereen altijd terecht kan. Geef voor je kerk. Zodat jouw kerk kan geven aan anderen.”
  • Lees meer over het startmoment voor de actie Kerkbalans in Zoetermeer