Gebed bij de heiligverklaring van paus Paulus VI en Mgr. Romero

Door: Bisdom Rotterdam maandag 08 oktober 2018

Mgr. Oscar Romero

Paus Franciscus verklaart Mgr. Romero en paus Paulus VI heilig

Op zondag 14 oktober verklaart paus Franciscus in Rome aartsbisschop Romero (1917-1980) en paus Paulus VI (1897-1978) heilig. In het bisdom Rotterdam zijn in oktober twee gebedskaarten verspreid, die het bisdom Roermond heeft gemaakt vanwege deze heiligverklaringen.

Mgr. Romero was aartsbisschop van San Salvador. Hij uitte veel kritiek op de rechtse dictatoriale regering en de doodseskaders die in het land vele onschuldige mensen vermoordden, waaronder ook priesters. De kerk documenteerde de vervolgingen en de schendingen van de mensenrechten. Op 24 maart 1980 werd Mgr. Romero zelf, terwijl hij de mis opdroeg, vermoord.

Paus Paulus VI was paus vanaf 1963. Als een van zijn voornaamste taken zag hij de voltooiing van het Tweede Vaticaanse Concilie (1962-1965). Hij was de eerste paus die in het vliegtuig stapte voor internationale reizen, waarbij hij de gelovigen op alle vijf de continenten bezocht. Paulus VI staat bekend als een intellectueel die de dialoog van de Kerk en de wereld zeer toegewijd was. Aan het begin van zijn pontificaat verraste hij mensen door de pauselijke tiara te verkopen. Deze bracht een miljoen dollar op. Het geld ging naar projecten van de zusters van Moeder Teresa.

Mgr. Van den Hende: "Paus Paulus VI was de eerste die sprak over de roeping van de Kerk als netwerk van liefde om in Christus’ naam te bouwen aan een beschaving van liefde. De Kerk als een netwerk van liefde, tot opbouw van een beschaving van liefde, kan niet zonder gebed. Omdat het anders een netwerk wordt los van Christus, een paraplu zonder handvat. Bidden is van grote waarde, maar het kost soms moeite om in het dagelijks leven tijd en ruimte te maken voor het gebed, persoonlijk en gemeenschappelijk. Naast het diocesane gebed, dat speciaal voor de gelegenheid is gemaakt, worden daarom nu ook andere gebeden verspreid om het Jaar van Gebed vorm te geven."