Geloofsgesprek op tv: Custos Jack Glas nodigt uit voor online bedevaart

Door: Bisdom Rotterdam zondag 28 juni 2020

De Nationale Bedevaart Brielle wordt op zaterdag 11 juli online gestreamd

“Een term waar ik aan moest denken in de coronatijd is ‘verlangen’. Verlangen is een soort bedevaartstocht.” Pastoor Jack Glas is custos van het bedevaartsoord van de heilige Martelaren van Gorcum in Brielle. In het Geloofsgesprek op tv vertelde hij op zondag 28 juni over de Nationale Bedevaart en hoe die dit jaar in aangepaste vorm online doorgaat. “Bij een bedevaart ga je op weg. We doen nu veel online en gaan niet op reis, maar het verlangen, nadenken over wat is het precies waar ik naar verlang, is een geestelijke reis.”

Hij nodigt daarom iedereen van harte uit om het bedevaartseizoen in Brielle mee te maken. Het seizoen start dit jaar later dan normaal, namelijk op 30 juni. Vanaf die dag wordt een noveen gebeden. Elke dag om 14.00 uur komt een gebedsvideo online op YouTube en de website martelarenvangorcum.nl. Na deze negen dagen van gebed wordt op donderdag 9 juli om 14.00 uur de mis gevierd en gestreamd vanaf het bedevaartsoord.

Het hoogtepunt van het bedevaartseizoen is ook dit jaar de Nationale Bedevaart. Op zaterdag 11 juli om 11.00 uur wordt de eucharistieviering online gestreamd. Kardinaal Eijk is hoofdcelebrant en bisschop Van den Hende concelebreert. Normaliter komen hiervoor meer dan duizend mensen naar Brielle, maar dit jaar wordt iedereen uitgenodigd om de Nationale Bedevaart online te volgen.

De custos laat de nieuwe poster zien die het bedevaartsoord Brielle daarvoor dit jaar heeft gemaakt. De poster is verspreid naar parochies, met name digitaal.

“Juist het getuigenis van deze negentien martelaren kan ons helpen om te beseffen: het is niet allemaal vanzelfsprekend en gewoon, maar het is de moeite waard om voor te leven”, vertelt Jack Glas.

“Het getuigenis van de Martelaren van Gorcum doet ons beseffen dat je geloof in alle vrijheid beleven niet vanzelfsprekend is.” In de bedevaartskerk worden ook de martelaren van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Jack Glas: “En ook nu nog geven mensen hun leven voor het geloof. We zien via het nieuws dat ook nu mensen om hun geloof vervolgd worden.”