Geloofsgesprek over katholiek worden

Door: Bisdom Rotterdam zondag 30 mei 2021

Pastoor Van Klaveren in gesprek met Leo Fijen. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Pastoor Van Klaveren over geloofsleerlingen in de parochie

Elk jaar zijn er tientallen mensen in parochies van het bisdom Rotterdam die toetreden tot de Katholieke Kerk. Dat gebeurt ook in de parochie Sint Jan de Doper. Vanuit de kerk in Gouda vertelt pastoor Van Klaveren hierover in het Geloofsgesprek op NPO2.

“Het is een hele diverse groep”, vertelt hij. “Voor een deel zijn het mensen die katholiek zijn en daarin groot geworden zijn, maar die nooit het laatste initiatiesacrament van het vormsel hebben ontvangen. Er zijn mensen die protestant zijn en die om hen moverende redenen katholiek willen worden. En er zijn mensen die om het zo te zeggen van buiten naar binnen komen.”

“Het is natuurlijk bijzonder dat een mens als ‘leerling van de Heer’ groeit in zijn geloof, en dat er allerlei aanleidingen zijn waardoor dat getriggerd wordt in het leven en in de harten van mensen”, vertelt hij. Daarom moet je je laten vinden als kerk, geeft hij aan, als gemeenschap en online voor de mensen die via internet zoeken naar het antwoord op hun geloofsvraag. Groeien als leerling van de Heer is niet alleen iets voor de kerktoetreders, benadrukt hij: “We zijn met een grote groep mensen die als katholiek in de wieg zijn gelegd, die elkaar kennen, het goed hebben samen, samen vieren en voor elkaar zorgen. En het is belangrijk ook daarin wakker te roepen dat je een volgende stap kunt zetten in jouw relatie met de Heer, dat jouw geloof je kan verwarmen en verruimen.”

“We zijn jaren en decennia gewend geweest dat de kinderen die werden geboren in katholieke gezinnen naar de kerk werden gebracht om gedoopt te worden. Zo ben ik ook nog opgegroeid.” Ouders namen hun kinderen mee naar de kerk vanuit de veronderstelling dat die dat op hun beurt later ook weer zouden doen met hún kinderen. Pastoor Van Klaveren: “Dat is met mijn generatie fors doorbroken. Het gaat nu anders en dan is het prachtig om te zien dat de Kerk niet alleen mensenwerk is, maar dat Onze Lieve Heer met zijn Kerk bezig is en dat Hij de harten van de mensen beweegt, zodat mensen zomaar van buiten binnen komen en zeggen: Hij raakt mij en hier wil ik zijn.”

“De geloofsleerlingen geven woorden aan wat hen beweegt om bij de Kerk te willen horen. En dat raakt altijd.”

De catechumenen, oftewel ‘geloofsleerlingen’, stellen zich aan het begin van het catechumenaat voor in de parochie tijdens een viering. “Dat is indrukwekkend”, vertelt de pastoor. “De geloofsleerlingen staan in een rij op het priesterkoor en iedereen in de kerk ziet dat zij deze stap zetten, omdat ze het heel belangrijk vinden om van de Kerk te zijn.” Aan het begin van de Veertigdagentijd staan ze daar opnieuw: “De eerste zondag van de Veertigdagentijd geven ze een motivatie. Ze geven woorden aan wat hen beweegt om bij de Kerk te willen horen. En dat raakt altijd. Je moet bedenken, veel mensen die daar dan in de kerk bij zijn hebben eigenlijk nooit geleerd om echt woorden te geven aan het geloof dat in hen leeft, en die horen dat dan een nieuwkomer met schijnbaar gemak doen. Mensen vinden dat mooi. Ze horen woorden waar ze van onder de indruk zijn en krijgen zo soms zelf ook woorden die ze kunnen lenen om te kunnen verwoorden wat er in hén leeft.”

“We struggelen hier met heel dezelfde dingen als elders. Maar er liggen kansen en het getuigenis van onze catechumenen kan juist ook iets in andere mensen wakker roepen: is het misschien ook een weg voor mij?” aldus pastoor Van Klaveren. “En een eerste stap om als parochie mensen welkom te heten is dat we zelf echt een leerling van de Heer willen zijn. Als we voor onszelf bedenken: wat is dan míjn volgende stap om te groeien in mijn band met Hem, zullen we blij zijn met allerlei mensen die op allerlei andere plekken ook hun stapjes daarin zetten.”