Heiligverklaring Titus Brandsma zondag te zien op NPO2

Door: Bisdom Rotterdam en Rkkerk.nl vrijdag 13 mei 2022

De heiligverklaring van Titus Brandsma trekt grote belangstelling

Zondag 15 mei wordt pater Titus Brandsma, samen met nog tien andere zaligen, door paus Franciscus heilig verklaard. KRO-NCRV doet op tv en online live verslag vanuit Rome en vanuit Friesland. De plechtigheid op het Sint-Pietersplein in Vaticaanstad begint om 10.00 uur en wordt rechtstreeks uitgezonden op NPO 2.

Vanaf 9.30 tot 10.00 uur presenteert Leo Fijen vanuit Bolsward (vlakbij Titus’ geboorteplaats Ugoklooster) een gespreksprogramma over de betekenis van deze heiligverklaring en de actuele betekenis van het leven en het geloofsgetuigenis van Titus Brandsma. Meer informatie is te vinden op de site van KRO-NCRV.

Namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie zijn Willem kardinaal Eijk, bisschop Gerard de Korte van ’s-Hertogenbosch en bisschop Ron van den Hout van Groningen-Leeuwarden aanwezig in Rome.

De heiligverklaring van Titus Brandsma trekt grote belangstelling van de nationale en internationale media. Voor vele katholieke journalisten is pater Titus een inspirerend voorbeeld vanwege zijn opstelling als journalist voor en tijdens de oorlogsjaren. Hij wordt als mogelijke beschermheilige voor de journalistiek gezien naast Franciscus van Sales.

De bisdommen Groningen-Leeuwarden en ’s-Hertogenbosch maakten voor de heiligverklaring in samenwerking met de Karmel Orde en met medewerking vanuit het bisdom Haarlem-Amsterdam het magazine ‘Titus Brandsma: Heilige van de Lage Landen’.

Bij het bisdom Rotterdam verschenen in herdruk (facsimilé) twee uitgaven waarin pater Titus zelf aan het woord komt. Dit zijn “Het laatste geschrift” en “Mijn cel” met “Dagorde van een gevangene”. De eerste tekst is door hem geschreven in opdracht van de Gestapo in de gevangenis in Scheveningen. De andere twee teksten zijn persoonlijke bladzijden over zijn arrestatie en over de eerste dagen daarna in zijn cel.

• Lees verder op rkkerk.nl. Ook voor meer informatie over de internationale dankviering op maandag 16 mei om 10.00 uur in Rome en de livestream via Vatican News. Hoofdcelebrant vanuit de St. Pieterbasiliek is kardinaal Eijk. En voor meer informatie over de Nationale Dankviering naar aanleiding van de heiligverklaring van pater Titus Brandsma op zondag 22 mei om 16.00 uur in de Sint-Janskathedraal te ’s-Hertogenbosch
  • Het magazine ‘Titus Brandsma: Heilige van de Lage Landen’ is via rkkerk.nl nu ook als pdf beschikbaar
  • Parochies en andere belangstellenden die één of enkele exemplaren van de facsimilé boekjes met teksten van pater Titus willen ontvangen, kunnen hiervoor mailen naar bureau@bisdomrotterdam.nl. De boekjes kosten € 1,00 per stuk en worden samen als set verkocht voor € 2,00. Om de verzending eenvoudig te houden, wordt daarbij gevraagd om een gift en wordt geen factuur verstuurd
  • Kijk ook de video van katholiekleven.nl hieronder: Titus Brandsma is een grote inspiratie. In deze video vertellen Hettie Berflo, zuster karmeliet, en Huub Welzen, prior provinciaal van de karmelieten, over pater Titus