Het Woord van God in het in het leven van Augustinus

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 09 oktober 2020

Luisteren naar het Woord van God

Op woensdagmiddag 7 oktober verzorgde prof. dr. Paul van Geest een inleiding over ‘Het Woord van God in het in het leven van Augustinus’ voor pastorale beroepskrachten en (kader)vrijwilligers. Vanwege de maatregelen rond het coronavirus werd deze bijeenkomst gehouden in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal en uitgezonden als livestream. Het overgrote deel van de ruim veertig deelnemers volgde de inleiding online.

Paul van Geest sprak over de kerkvader Augustinus en zijn lezing van de Schrift. De ervaring met Jezus Christus, waarvan de eerste christenen getuigen in de Schrift, zou door moeten klinken in iedere vorm van verkondiging, bij een uitleg in de kerk of in een wetenschappelijk boek. “En dan geldt: ik geef door wat ik heb ontvangen. Augustinus spreekt in preken over ‘de stem van Christus’ (vox Christi). Dan had hij een hele catechese gegeven en wilde benadrukken: in deze tekst hoor ik de stem van Christus en ik zal horen wat dat Woord tot mij zegt.”

Paul van Geest sprak ook over een ‘hermeneutische sleutel’ die Augustinus ontwikkelde: een zaak wordt gekend in zoverre die zaak wordt liefgehad. “Dat is de ‘hermeneutische sleutel’ voor de lezing van de Schrift én voor de omgang met anderen. Ik kan bijvoorbeeld iemand die ik ontmoet labelen en een diagnose te stellen. Daar hoef je niet het vermogen om lief te hebben voor in te zetten. Maar denk aan een vader en moeder die houden van hun kind en verder kijken dan het rugzakje dat het misschien heeft. Iemand die van een ander houdt, ziet meer. Ook omdat die persoon dan meer van zichzelf zal laten zien. Zo is het ook met de Schrift.”

Deze inleiding werd gehouden in het kader van het diocesane het Jaar van het Woord van God.