‘Iets gevonden, waarvan ik niet wist dat ik het nodig had’ - Ontmoeting kerktoetreders

Door: Bisdom Rotterdam maandag 28 juni 2021

Foto: Guus Schoonewille

Twee online ontmoetingen van de bisschop en kerktoetreders

Normaliter organiseert het bisdom elk jaar een kerktoetredersdag voor nieuwe katholieken. Het afgelopen jaar waren er ongeveer honderd kerktoetreders. Omdat de kerktoetredersdag vorig jaar en dit jaar niet door kon gaan vanwege corona, nodigde de bisschop de nieuwe katholieken uit om online bij elkaar te komen. Op vrijdag 25 juni vonden twee bijeenkomsten plaats, één in de middag en één in de avond.

“Ik ben blij dat u op deze uitnodiging in bent gegaan”, heet de bisschop de deelnemers welkom. “Als je wordt opgenomen in de Kerk, is dat in een parochie in het bisdom en binnen de wereldwijde Kerk. We zijn wereldwijd met elkaar verbonden rond de Heer en zijn liefde.”

Na een korte kennismakingsronde gaan de kerktoetreders in gesprek aan de hand van een aantal vragen van de bisschop. Ook is er gelegenheid om de bisschop of elkaar vragen te stellen. Sommige deelnemers vertellen dat ze een protestantse achtergrond hebben. Anderen zijn niet kerkelijk opgegroeid. Een van hen vertelt over zijn ontdekking van het geloof: “Het is iets vinden, waarvan je niet wist dat je het nodig had.”

De jongste kerktoetreder op deze middag is in de twintig. De oudste is in de zestig. De ervaringen die worden gedeeld zijn heel divers. “Als je zo naar elkaar luistert, merk je hoe verschillend de wegen zijn die jullie bewandeld hebben bij het tot geloof komen”, constateert de bisschop “en hoe de één in de loop van de jaren de stap zet om toe te treden tot de Kerk en de ander al na kortere tijd. Wij geloven dat de Heer vanaf het begin van ons leven ieder van ons aanspreekt in het hart. Geweldig dat jullie de uitnodiging van de Heer hebben beantwoord met: ik geloof en vertrouw op U.”

Gevraagd naar de betekenis van de stap die ze hebben gezet om toe te treden tot de Katholieke Kerk, zegt de één: “Het is een verrijking.” Een ander vertelt: “Het is weer een stap verder op mijn levensweg of spirituele weg.” Ze licht het toe en vertelt over de eucharistie en de ontdekking van de rijkdom van het rozenkransgebed: “Het bidden van de rozenkrans is heel meditatief. Het is mooi, verrassend. En net als de eucharistieviering wordt het gebed bij de rozenkrans steeds krachtiger naarmate ik het meer doe.” Weer een ander benadrukt hoezeer het geloof de relatie tot andere mensen heeft veranderd: “Ik heb de weg gevonden naar vreugde en liefde. Jezus is die liefde. Liefde helpt mij op de weg, geeft me vreugde en in alle situaties kan ik nu op een andere manier met mensen omgaan. Met liefde overwin je alles.”

Bisschop Van den Hende luistert naar de verhalen van de kerktoetreders. (Foto: Bisdom Rotterdam)