“Ik hoop dat veel jongeren meegaan naar de WJD in Lissabon”

Door: Bisdom Rotterdam zondag 15 januari 2023

Foto: Ramon Mangold

WJD-coördinator diaken Iwan Osseweijer over WJD@Home en de “vier bisdommen-reis”

Van vrijdag 27 tot en met zondag 29 januari vinden de WJD@Home plaats op Ameland. Vanuit het bisdom Rotterdam is diaken Iwan Osseweijer betrokken bij de organisatie. Hij is tot en met de Wereldjongerendagen coördinator voor de WJD in het bisdom Rotterdam.

Jongeren in het bisdom Rotterdam die erover nadenken om mee te gaan naar de WJD, of dat al besloten hebben, zijn van harte welkom op Tour of Faith-bijeenkomsten. “De Tour of Faith is een mooie gelegenheid voor jongeren om elkaar te ontmoeten en alvast toe te leven naar de WJD”, vertelt Iwan Osseweijer. “De WJD is niet zomaar een reis, maar echt een pelgrimstocht waar je je op voorbereidt en samen naartoe leeft.” De Tour of Faith (ToF) wordt gehouden op de laatste zondag van de maand in de middag. Volgende maand is op 26 februari de eerstvolgende ToF-bijeenkomst. Want jongeren zijn nu eerst in januari uitgenodigd voor de WJD@Home op Ameland.

Iwan Osseweijer is diaken in de Heilige Willibrordus parochie (Lisse, Hillegom en De Zilk). De werkzaamheden als coördinator WJD combineert hij met het werk in de parochie. “Er is een jongerengroep in de parochie en bijvoorbeeld via de Tour of Faith zijn er contacten met andere jongeren. Ik hoop dat veel jongeren meegaan naar Lissabon deze zomer. Omdat ik het ze gun. Omdat ik weet dat het voor andere jongeren die meegingen heel veel heeft betekend.”

“Paus Benedictus moest eigenlijk weg van het terrein, omdat het zo’n slecht weer was. Maar hij bleef, want de jongeren bleven ook.”

Wat is voor hem zelf een WJD-moment dat eruit springt? “Een bijzonder moment was wat mij betreft tijdens de WJD in Madrid in 2011. Bij de avondwake op het veld begon het toen ontzettend te onweren en stortregenen. Ik heb bij iemand onder een plastic zak geschuild. Paus Benedictus moest eigenlijk weg van het terrein, omdat het zo’n slecht weer was. Maar hij bleef, want de jongeren bleven ook. En ja, je raakt tijdens de WJD aan de praat met mensen die ineens je pad kruisen, waar je soms heel indrukwekkende gesprekken hebt.”

Het bisdom Rotterdam werkt voor de WJD-reis samen met andere bisdommen in de “vier bisdommen-reis”. “Het is een veelomvattende klus en daarom is het goed dat we de WJD samen organiseren”, zegt Iwan Ossweijer. Het gaat om het bekendmaken van de reis, het actief uitnodigen van jongeren, de inhoudelijke voorbereiding van de reis en de praktische werkzaamheden voor de organisatie, zoals het leggen van contacten en afstemming.

In het bisdom Rotterdam is een kernteam gevormd dat nu bestaat uit: Iwan Osseweijer (diaken bisdom Rotterdam), Sander Verschuur (priester bisdom Rotterdam), Susan Bouwmeester (jongere bisdom Rotterdam), Fredi Hagedoorn (pastoraal werker bisdom Breda).